Tuesday, April 16, 2013

Umrah : Day 1 [Makkah -The Journey & Umrah Pertama]

Akhirnya tiba masa untuk aku update travelog umrah ni.Macam biasa, untuk start sesuatu karangan memang liat. Kalau dah buat tu pandai le kita nak sambung. Tapi bile start dari zero, memang blank le aku nak buat ayat pertama.hihi..

Dan aku akan cuba habiskan sikit-sikit..
 Mula-mula aku nak cerita secara rawak je tempat aku ziarah sepanjang kat sana. Tapi bila difikirkan balik, baik aku buat day by day supaya aku pun senang nak ingat perjalanan aku bila 4-5 tahun akan datang.


Bismillahirrahmanirrahim...

Aku pegi start dari 1/3 hingga 12/3.Sepatutnye aku kat sane 10hari(tambah 2hari perjalanan).
Tapi tibe-tibe kami diberitahu yang kapal terbang nak balik awal sehari.Maka terpaksa dipendekkan menjadi 9hari.
Jadi perjalanan kami dijadualkan 7 hari di Makkah dan 2 hari di Madinah.

Dan kami dijadualkan akan pergi ke Makkah terlebih dahulu.

Perjalanan aku bermula dari Johor Bahru.Aku gerak sendiri dengan flight AirAsia malam 28/2  & stay rumah sepupu aku. Jadi Aku & adik dari KL, Mak,Ayah, Tok dan Atok sedara (TokSu) aku pulak bergerak dari Kota Bharu pagi 1/3.

Jadi kami semua berjumpa le di KLIA terus.

Dalam entri sebelum ni aku ade cerita yang perjalanan aku kali ni TA chartered 1flight untk ke Jeddah.Jadi proses die pun makan masa lama la sebab jemaah terlalu ramai.nak bahagikan visa & tiket lagi.nak bahagi tempat duduk atas flight lagi.

Maklumle,free seat..sape yang naik lambat tu berpecah le duduk.Macam famili aku le,bersepah duduk.Mak kat depan,tok kat kiri,ayah kat belakang.

Sepatutnye flight dijadualkan terbang kol 5ptg,tapi tuptup kol 6.30ptg baru terbang.
Perjalanan selama 9 jam masing-masing jemaah dok study tatacara nak beribadat kat tanah suci nanti.Termasuk le aku..exited nak jejakkan kaki ke sana sampaikan aku tak tido.

Okey, bila flight dah mula cecah awan, diorang dah start bagi makan.Aku sebenarnye dah malas nak makan sebab pagi aku dah sental nasi lemak, tengah hari dah sental nasi dengan lauk asam pedas, pastu kol atas flight (dalam kol 7ptg) tu takkan nak kene makan nasi lagi??
Tapi memandangkan sebab makanan die nampak sedap dan aku pun bukannye jenis nak biarkan makanan tu jadi hiasan je depan aku, maka aku pun sental le lagi untuk kali yang ke-3.

Lepas hampir 3jam dalam flight,aku terasa nak pergi toilet.bukannye nak buang air sangat pun,tapi saje gatal nak tengok toilet kapalterbang.*jakun.
Maklumle,sepanjang naik AirAsia aku tak teringin langsung masuk toilet.Tapi bile naik kapalterbang besar,jakun le kejap.haha

Kisah sedih
*Untuk cerita ni, aku aku tak galakkan kaum adam baca. Better skip untuk part 'Ketibaan' kat bawah nun.

Rupanya aku tak sangka pengalaman 1st time pegi toilet atas flight merupakan pengalaman terburuk aku..*pasang lagu Nur kasih jap.

Bila aku pergi ke toilet tu, bende yang paling aku nak elak terjadi sebab 'bendera Jepun' dah naik.Adeh..bende ni la yang merungsingkan wanita-wanita bila nak nak mengerjakan umrah ni. Aku memang dah panik dalam toilet. Hancur luluh jiwa aku waktu tu.Impian aku nak kerjakan umrah pertama berkecai..

Aku dah bayangkan sepanjang 7 hari kat Makkah nanti aku berada dalam lingkungan 'bendera Jepun' tu..
Jadi kalau camtu umpama sia-sia la aku datang umrah kali ni.Perasaan aku time tu lagi lagi sedih dari putus cinta..huhu

Keluar toilet, aku terus cari mak aku yang dok terpisah jauh ke depan dari tempat aku. Bila mengadu kat die, memang aku rase nak menangis,tapi aku mampu kawal lagi emosi aku.

Aku tanye mak, abis camne ni mak?Mak aku diam tergamam je..Sebab kalau ikutkan, die lagi rungsing adik aku sebab period adik aku memang akan datang tarikh tu. Tapi tengok-tengok aku plak yang datang..


Then aku teringat yang aku ade beli ubat stop period kat farmasi tempoh hari. Orang jual tu kata ubat tu akan stop period lepas kite makan. Tapi kene makan sehari 3 kali le..
Jadi aku makan ubat tu sambil berdoa biarla 'dia' stop untuk sementara waktu. Sambil tu mak aku pesan urut bahagian dari bawah perut tolak naik ke atas sambil baca Surah Tabbatyada.

Rupanya nak dijadikan cerita sorang kakak yang dok sebelah aku pun datang period jugak. Dia punye kes lagi bahaya. Sebabnya dia baru je 2 minggu keguguran. Sebelum pergi, kalau ikutkan dia dah bersih dah, tapi bila naik flight darahnya keluar balik.


Bila orang lain semua nyenyak tidur, aku terkebil-kebil layankan perasaan sedih ni. Pastu aku teringat balik yang sepanjang hari kat airport tadi aku penat ke hulu ke hilir cari visa, angkat beg-beg berat bagai..Dan jenis aku plak bile dah buat kerja berat, maka 'dia' akan datang tanpa diundang..Jadi aku cuma cuma harapkan keputihan biasa je la sambil mulut tak henti-henti doa biar la 'dia' stop.

Jadi,seperti diajar dalam kursus,kaum wanita memang digalakkan pasang niat umrah bersyarat supaya jika 'dia' datang, walaupun kita tak sempat nak buat tawaf wida', maka umrah kita tak terbatal.

Niat umrah bersyarat:-

“Sahaja aku mengerjakan umrah dan aku berihram dengannya kerana Allah swt, sekiranya aku terhalang oleh sesuatu, ketika itu aku menjadi halal”.

Then bila dah niat umrah bersyarat, mak aku datang kat tempat aku bagitau.."Kalau dah sampai hotel nanti, tengok 'dia' ade ke tak..Kalau takde, mandi wajib, pastu terus buat umrah."

Jadi lega la kejap aku atas flight tu.

Lepas tu Flight Attendant kejut jemaah untuk bagi makan. Makan lagik??Waktu jam aku dah pukul 1pagi waktu M'sia.

Memandangkan Mak aku pun dah bagi ayat penyedap hati, dan makanan pun dah ade depan mata,aku pun sental le lagi. Hilang semua duka lara aku time tu.
See??Aku bukannye jenis ade masalah tak lalu makan. Aku jenis akan makan jugak walaupun sambil menangis.ahaks..

Jadi cuba korang kira berapa kali aku makan hari tu..5 kali tauu..dan semuanya heavy menu..
 Menu atas dihidangkan jan 7ptg, menu bawah tu dihidangkan 1pagi.*waktu M'sia.

Ketibaan

Jam aku dah menunjukkan 3.30 pagi waktu sampai di King Abdul Aziz Airport, Jeddah..
Tup tap nak uruskan imegresen & barang-barang, siap kira-kira jam 5pagi. Tapi itu waktu Malaysia...

Waktu kat sana sebenarnya baru jam 11 malam. Kemudian bas datang ambil jemaah bawa kami ke Makkah yang perjalanannya kira-kira 2 jam. Masa atas bas ni le aku mampu lelapkan mata sekejap.itupun tak sampai setengah jam.

Kiri atas; Tag nama.seeloknya pakai le kat sane.lagi-lagi untuk warga emas. Kalau sesat ke, boleh le orang tolong hantarkan balik hotel. Kanan bawah: Jemaah sedang tuggu bas untuk dibawa ke hotel. Kanan atas & Kiri bawah; Tengah beratur mase nak cop imegresen.

Sampai hotel, sementara nak tunggu kunci hotel mutawiff aku cakap boleh pegi dewan makan dan makan dulu..Makan lagik???adeh..ape nih..dipenuhi dengan makan je..Tapi kali ni aku tak makan, aku cuma tumpang pinggan adik aku je..Sebab dalam hati aku dah memberontak nak masuk hotel nak mandi wajib je waktu ni.

Dah dapat kunci bilik, dan kami pun dah bersiap, semua turun ke lobby hotel..Bila turun terjumpa mutawiff aku rupenye semua jemaah tak turun lagi. Famili aku je yang dah turun. Aku ingatkan kami dah lambat..So, ayah aku bagitau yang famili kami dah pergi buat dulu since ayah aku dah berpengalaman buat. Dan Ustaz pun mengalu-alukan kalau nak pergi sendiri dan die pun tunjuk arah masjid.

Rupanya hotel kami dekat sangat dengan masjid kira-kira 400m je.

Time tu waktu di Mekah jam 3.15pagi dan kat lobi hotel kebetulan ade diletakkan jam waktu Malaysia. Waktu Malaysia time tu kira-kira 8pagi..

Wow...
Aku tak tidur lagi..tapi tenaga aku still kuat macam baru bangun tido waktu tu.

Umrah Pertama

Perjalanan kami sekeluarga ke Masjidil Haram waktu tu diiringi dengan Lafaz Talbiyah ;
Labbaik Allahumma Labbaik: Kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu ya Allah
Labbaika la syarika laka labbaik:Tiada sekutu bagi-Mu dan kami insya Allah memenuhi panggilan-Mu.

Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka:Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah milik-Mu dan tidak ada sekutu bagi-Mu.
Dan akhirnya kami sampai di Masjidil Haram. Walaupun baru 3.30 pagi, tapi ramainya umat pada waktu tu.

Pengalaman first time tengok Kaabah aku dah ade ceritakan dalam entri Umrah : Sneak Peak. My Mind Still There .Jadi korang baca la kat situ.*malas nak taip.

Ayat bawah ni pun dah keluar dalam entri sebelum ni,aku copy paste je ye..halal laa..ni karya aku jugak..bukanye aku cedok dari orang lain pun..hihi

Waktu masuk Masjidil Haram tu orang dah sesak buat tawaf. Kami sekeluarga mula-mula dah bergerak seiring masa nak tawaf tu,lama-lama terpisah pada 3 group. Mak dengan adik, ayah aku  dengan bapak sedara die, aku pulak dengan Tok aku.

Dalam situasi ni mesti le ayah aku amat risaukan aku sebab aku kene jaga tok aku yang dah berusia tu. Lagi satu sebab aku ni 1st time, sape le nak bimbing aku dengan tok aku. Walaupun Tok aku dah pergi haji kira-kira 20 tahun lepas tapi ingatan die pun dah pudar, memang aku tak boleh harapkan tok aku time ni.Tapi Alhamdulillah aku dapat siapkan semua tanpa bimbingan ayah aku. Berkat aku pergi kursus umrah ditambah dengan application yang ade dalam tab yang jadi rujukan aku mase tawaf dengan saei.

Dan bagi sesiapa yang tak tahu, di Mekah ni ade dua kali azan Subuh. Azan yang 1st kira-kira jam 4.30pg untuk kejutkan umat manusia. Azan yang kedua sejam selepas tu baru le betul-betul azan Subuh untuk solat. Yang Mak dengan adik perempuan aku bile dengar azan yang 1st tu terus diorang keluar tawaf dan masuk saf untuk solat subuh.hihi..(mak aku dah lupa daaa)

Kenapa aku cakap aku tak boleh follow bimbingan dari tok aku bile awal-awal kami terpisah dengan tu?Sebab lepas azan Subuh yang first, bile kami terus habiskan tawaf siap solat sunat tawaf, die nak terus nak solat subuh sendiri sebab dah tunggu lama imam takde nak solat Subuh jemaah.hihi..Time tu aku dah rase yang dalam keadaan camni,aku le yang perlu bimbing tok aku yang tua ni.

Dan seterusnya mase nak buat saei pun Tok aku cakap 1 pusingan saei dikira dari Safa-Marwah dan Marwah-Safa. (walhal sepatutnye Safa-Marwah dikira satu pusingan)..Means kalau aku ikut cakap Tok aku time tu, aku dah buat 14pusingan saei..hihi

 Atas; Kawasan saei. Kanan; Gambar Baitullah selepas tahalul, baru aku datang depan ni untuk ambik gambar. Bawah; Masa saei, aku terjumpa pakcik ni yang pakai tongkat, jalan terhincut-hincut tapi still gigih nak jalan tanpa guna kerusi roda.

Dan kira-kira jam 7 pagi, tamat le umrah pertama kami.
Tapi Mak dengan adik aku tak habis lagi umrah nye sebab diorang tunggu lepas solat subuh baru diorang sambung tawaf.
Aku dengan ayah aku plak terjumpa kat tempat saei.Jadi kami tunggu le mak dengan adik dulu sebelum balik hotel.

Tapi boleh boleh pulak selipar kami yang simpan dekat rak hilang. Padahal dah letak dalam uncang dah..Nak jugak orang ambik.

Jadi aku dengan tok aku jalan kaki balik ke hotel dulu sebab nak beli selipar sementara ayah aku tunggu mak aku dulu sampai siap umrah diorang.

bersambung...

6 comments:

  1. Salam.

    Nak bertanya. Beli kat mana pil tahan period tu.. Lepas makan terus stop ke.. Seleps tu ada masalah tak? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. sye beli kat farmasi je..tapi sye makan sekali tu je..

      Tapi sebenarnye dalam kes sye ni, ialah 'keputihan'..memang badan sye jenis keluar keputihan bile penat.'Actually sebelum naik flight tu sye banyak kehulu-ke hilir & angkat beg-beg berat since sye sorang je warga muda yang boleh diharap..sebab tu bile naik flight tu habis keluar..jadi, dalam kes sye ni, bukan darah period..actually dah dua kali jugak sye jadi gini,bile naik flight je, datang keputihan..mungkin sebab tekanan kat atas tu lain..

      tapi so far, kawan-kawan sye yang dah makan pil tu, die kate takde effect pun kalau memang jadual datang period kite teratur.

      jadi sye nasihatkan, sebelum naik flight tu, jangan buat kerja berat sangat..sbb memang badan perempuan ni lain.

      Delete
  2. Replies
    1. erm..dah lupe dah ape name die..tapi pergi farmasi je, tanye die ubat tahan period

      Delete