Tuesday, December 18, 2012

Bandung Soda Part 6

Dengan gigihnye aku akan cuba habiskan entry pasal Bandung ni..dah tak larat nak kumpul story pasal Bandung yang tak seberapa ni..

Day5 kami di Bandung.
Hari ni kami akan balik ke KL jam 1.30 tghari.
Sepatutnye kami dok je di hotel,buang masa  sementara menunggu ke airport.Tapi tibe-tibe mase sarapan, Kak Ninie bagitau yang die nak ke Pasar Baru sebab ade lagi barang yang dibeli..
Mula2 aku nak dok hotel je since aku tak habis mengemas lagi..tapi bile pikir2,aku ikut je la..
Lastnye semua ikut sekali nak ke pasar baru, & semuanya terus check out.
Tapi aku kene tunggu coat yang aku tempah & sepatutnye dihantar ke hotel.tunggu punye tunggu, tak sampai jugak..
Elok2 kami nak masuk barang dalam van, pakcik posmen baju tu sampai..(sebenarnye kalau tak sampai pun takde masalah sbb aku boleh je amik kat pasar baru.)

So kami pegi lagi ke Pasar Baru untuk ucapkan selamat tinggal buat kali terakhir.
Konon nak ucap selamat tinggal je, tapi takde maknenye pun..shopping lagi ade le..
Alang2 dah sampai sini, aku tukar lagi duit kat money changer dalam pasar ni.
sebenarnye misi aku hari ni nak cari Cappucino Tora Bika yang ayah aku kirim.
Ayah,adik aku & abg opis aku mmg dah gila dengan Tora Bika ni sejak kteorang bercuti kat Bukit Tinggi tahun 2011 dulu.
 
Cappucino Tora Bika yang aku gigih mencari

 
snap kambar kain dalam pasar baru buat kali terakhir

 
Mase odw ke Pasar Baru hari ni van kami kene tahan dengan pak polisi.Terpinga-pinga kteorg atas van ni apsal plak kami kene tahan.Pak polis tu suruh driver yang turun..Since aku dok tepi tingkap paling belakang,aku curi2 dengar..tapi aku tak paham!!
Pastu pak supir masuk van die bagitau yang polis tu saman die.mula-mula polis tu nak charge kalau supir tu takde lesen.tapi sebab supir tu cukup lengkap ada semuanya, kesalahan lalulintas pun die takde buat.

Llastnye pak polisi tu charge kesalahan bawak pelancong tanpa permit.Kalau nak setel sekarang,kene bayar rp350,000..kalau tak kami kene bawak ke balai, supir tu kene bayar rp1juta, van kene tahan,kami plak kene cari transport sendiri!!

Boleh tak camtu..terang-terangan pak polisi mintak rasuah..memang negara korupsi laa..menyumpah aku time tu..tapi dalam hati je la..sebab pikirkan pak supir yang baik hati,aku tahan je la mulut ni.
nak taknak kami collect rp50,000.

Damn!!kasi free je polis si** tu..memang buncit le perut ko tu..
Dah settle semua, pak supir bawak van terus ke pasar baru..Kymunk yang dok sebelah supir tu cerita die nampak supir tu gigil tahan marah..kalau ikut hati pak supir nak bertekak je dengan polis tu,tapi sebab pikirkan die bawak pelancong, die tahan je..

Habis cerita pasal polis si** tu..
Sampai sekarang aku ingat lagi kejadian ni.memang le negara ko takleh nak maju sebab korupsi berleluasa..
Nak keje tuang isi minyak kat stesen minyak pun kene ada diploma.Pastu nak masuk keje pun kene bayar duit..Apatah lagi kalau nak masuk keje government.Lagi le berjuta kene bayar..Sebab tu kat sini banyak yang jadi peniaga jalanan,peminta sedekah..Taknak salahkan diorang bile diorang memaksa kita membeli..Tapi sebab diorang nak kene teruskan hidup, diorang terpaksa macam tu..Walaupun sekadar menjual jadual FIFA kat traffic light,tapi diorang terpaksa untuk kasi anak bini makan.(ni pak supir sendiri yang cerita tauuu)
Jadi bersyukurlah hidup kat Malaysia yang takde kehidupan terdesak camtu.(walopun aku tengok rasuah dah makin berleluasa kat sini..)
Dah..sekian emo aku pasal polis tak guna tu..

Dekat jam 11.30pg, kami terus ke airport..uruskan barang yang nak bawak masuk kargo, kami lepas minum dulu kat luar airport..
Sebab Tora Bika dalam paket besar tu tak jumpa, aku beli le kat depan airport tu dalam paket kecik yang harganya rp5000 satu.
terpakse le aku beli yang peket kecik ni walaupun tak memuaskan hati.
Buat kali pertama dan terakhir aku order soda gumbira..tapi bagi aku mmg kita akan gumbira sebelum kene potong kaki dek kencing manis kalau kita kacau abis susu pekat tu..manis leting!!

aku tak order makan sbb adik aku yang kat KL dah janji nak bawak aku makan meatball IKEA bile dah sampai KL nanti.

So, lepas tu, kami naik flight and bye bye Bandung!!!


lihatle betapa padatnye penempatan sekeliling airport..


**********************************************************************************
Kalau ditanye aku Bandung best ke tak, aku akan jawab..Kalau korang suka shopping,korang akan cakap best.Tapi kalau tak suka shopping, akan cakap tak best.
Bagi aku yang kurang minat untuk bershopping time melancong, aku akan cakap tak best..
Datang lagi?Ye aku akan datang lagi bawak mak aku untuk shopping.Tapi untuk release tension, tidak sama sekali. Bile balik Malaysia lagi tension nak kire hutang credit car & rupiah yang keluar.*sigh..

TAMAT



No comments:

Post a Comment