Wednesday, October 29, 2014

Sneak Peak : Mainland China

Alhamdulillah..

Selamat jugak aku pulang ke tanah air..

Kesian dengan Mak Ayah sebab aku buat diorang risau bila anak dara depa pi berjalan jauh..

Iye laa,sape tak sayang anak..tapi, nak buat camane, kadang-kadang kene ade aktiviti yang boleh menjana minda kita ke arah yang lebih positif. Sebab tu aku pilih nak travel sebagai hobi, bukannye dengan menghabiskan duit kat shopping complex. hihi..

9 hari di China..Cross Beijing-Xian-Chengdu..Route ni hanya untuk amatur macam aku je yang buat..Kalau professional traveler dah pusing China hingga ke Tibet..kalau tak pun terus sampai Cambodia.

My itinerary:- 
Beijing 3D2N  + 1N atas train from Beijing-Xian
Xian 3D2N + 1N atas train from Xian-Chengdu
Chengdu 2D1N


Fuh!!Lebih mencabar dari yang aku jangkakan..

Mental aku boleh breakdown kejap kalau cerita bab nak communicate dengan orang sana..10 kali ganda lebih scary dari Jepun.haha..

Tapi bile dah balik Malaysia masuk hari ke-2, aku dok kenang balik ape yang aku lalui di China, memang berbaloi..memang best...memang banyak yang aku belajar..

Sepanjang 9 hari kat sana, boleh pulak aku kene ulser,bukat setakat kat bibir je, kat gusi pun kene skali..bukan aku sorang je kene, travel mate aku (aku gelarkan die Sizuka la..) pun kene jugak..mungkin salah satu bukti cuaca sana tak kene dengan badan kami..ataupun air pollution sane memang teruk?

Bukan setakat tu, jari kaki aku pun boleh naik kulat air..(aku tak tau nak namekan ape, tapi naik gelembung air kat celah-celah kaki)..kiri-kanan kaki aku kene..sampai sekarang, ibu jari kaki aku belah kanan dok rasa kebas lagi gara-gara kulat air tu.huhu

Kat bawah ni aku tempek dulu gambar-gambar tempat yang pergi..View tak stunning sebab sekarang ni nak masuk autum,so semua tempat kene litup kabus tebal.

Huh!!frust mak tauu..bayar tiket mahal-mahal, jerebu manjang..

Campur pulak dengan camera tak canggih, memang tak hebat la gambar..

Tapi takpa la,ade jugak buat kenangan..

Check it out!!!!

 Summer Palace dari atas boat. Kene tutup dengan kabus..serius sedih gile sebab ini tempat pertama yang pergi bile dah sampai Beijing. Bile ini view yang aku dapat awal pagi, rasa tak berbaloi.huhu...

 Salah satu jambatan cina yang ada dalam Summer palace. Ramai gile orang..memang tanjat boboi la tengok keramaian orang-orang die.


Great Wall Mutianyu..penat mendaki!!Walhal naik cable car trus ke tower paling atas tu.

Beijing Olympic Stadium

Forbidden City

Xian City Wall

Bell Tower

Drum Tower

Terracota Warrior & Horse Museum

Chengdu Panda Research Base 

Jinli Street 

Sebenarnye bila difikirkan balik, mental breakdown tu bukan disebabkan environment & attitude orang dia kat sana..tapi cabaran paling besar ialah bila source pakcik gugel takde bila nak refer internet.

Bayangkan le, google kene block, FB kene block, blogspot kene block,walhal itu le sumber maklumat utama aku. Dan hari nak bertolak, aku cuma ready dengan 50% info yang ade..selebihnye aku plan nak google bila dah sampai China je..tapiiiii kalau dah semua kene block ape boleh buat.

FB kene block, itu aku dah tau awal-awal, tapi aku tak kisah.

Tapi bile google tak dapat, map google pun tak boleh synchronize la..campur pulak internet hotel kelajuannya besamaan siput sedut tersedut-sedut berjalan..

Mula-mula ingat kan hotel kat Beijing je, tapi bile hotel kat Xian & Chengdu pun sama, ini membuktikan mmg wifi hotel seluruh China tak boleh harap.

Nak beli simcard data 3G pun rasanya macam tak berbaloi..Akhirnya hadap je la map & information yang kami print dari Malaysia..

Nasib baik whatsapp depa tak block. Hanya itu je la pengubat rindu keluarga kat kampung..cewahh....

Itu pun aku kene tidur dulu baru siap download segala mak nenek gambar & video.hahaha

Walau apepun, China memang best..banyak tempat sejarah depa yang masih dipulihara. Walaupun kene hadap rakyat die yang 'bersopan-santun', tapi dari segi sistem & teknologi, depa lebih maju dari kita.

When you travel, remember that a foreign country is not designed to make you comfortable. It is designed to make its own people comfortable.
-Clifton Fadiman-

6 comments:

  1. Replies
    1. nasib baik ade orang yang mengiyakan.ingatkan saye sorang je yang jumpa wifi siput sedut..hahaha

      Delete
  2. 9 hari perjalanan dari Beijing - Xian - Chengdu... memang terbaik la *tahap professional dah nie.. :D
    Dulu pi Shanghai pun macam tu.. ingat boleh search semua info kat sana sebab ada sebulan kat sana.. last satu pun tak boleh guna... abis meroyan haahaha.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. uish..betul..betul..dengar macam simple je google kene block, tapi sebenarnye memang umpama hidup tanpa smartphone la..ade hp pun tak guna waktu tu kecuali fungsi sebagai camera je...

      itupun nasib baik my email yahoo guna yahoo.com. kalau guna hosting .my, memang tak boleh check email la..

      Delete
  3. Power !
    Suka quote tu
    "When you travel, remember that a foreign country is not designed to make you comfortable. It is designed to make its own people comfortable."

    ReplyDelete