Sunday, April 13, 2014

Pengembaraan Doraemon dan Nobita ke Jepun : Day 7 [Part 2] ; Kyoto [Fushumi Inari]

Sambungan dari Day 7 [Part 1] ; Kyoto [Kiyomizudera]

Keluar dari Kiyomizudera, kami naik bas ke Kyoto Station balik.

Kita nak satu lagi tempat yang dikategorukan must visit when u're in Kyoto.

Shrine!!kategori temple jugak..

Temple lagi? Tak habis-habis dengan temple budak dua orang ni..

Nak wat camane, Kyoto ni terkenal dengan binaan temple & shrine yang ratusan tahun dan masih preserved hingga sekarang.

Srine yang kita nak pergi ni namanya Fushumi Inari.

Dari Kyoto Station ke Inari Station cuma selang sebuah station je.

Disebabkan hari ke-3 kami dah pernah naik train menghala ke Nara dengan train dari Kyoto Station, so aku dengan berlagaknya terus naik train menghala ke Nara sebab dalam map aku tengok nak ke Fushumi Inari, train ke Nara akan lalu station Inari.

Tapi rupanya  aku silap..train yang aku naik tu adalah train ekspress yang mana die akan berhenti di certain station je.

Bila train lalu station Inari, aku mampu tengok je..takkan nak suruh train berhenti..ingat naik bas ke?

Aku cakap, tak pela, next station die berhenti aku turun le..

Lepas satu station..next station..next..next...dan aku pun lupe dah lepas berapa station, baru le train yang aku naik ni berhenti..

Aisyhehh...train express betul yang aku naik ni..

Maka, lepas turun kat station yang memang terserlah kekampungan station tu, baru le aku tukar train untuk ke Inari.

Aku pernah jugak baca yang dah ramai silap naik train yang mana diorang terlepas satu station dari Inari St.
Tapi masalahnya train yang aku naik tu double ekspress. Lepas 4-5 station dari Inari St baru die berhenti..

Oh..sedihnya..

Akhirnya sampai jugak ke Inari Station..

Keluar je dari station, aku dah nampak Tori Gate..

Bersedialah untuk pinarkan anak mata tengok warna merah..

Dah sampai Fushumi Inari ni, apa yang specialnya?

Tori Gate pertama yang menyambut kedatangan pegunjung.
Giant tori Gate kedua sebelum masuk ke shrine.
Kedai-kedai yang jual souvenir. 

Meh sini nak cerita pasal Fushumi Inari ni..

Fushumi Inari ni adalah sebuah shrine.

Apa beza temple dengan shrine?

Aku rasa dah ada cerita dekat  entry belakang sana,takpe..sebab aku rajin aku cerita lagi sekali.
*bak upah..

Temple adalah tempat untuk penganut Buddha manakala Shrine adalah untuk penganut Shinto.
Haaa..tu je nak cerita..padan muka..mesti korang ingat panjang berjela kann..

Layan je la gambar..
Romon gate untuk amsuk ke shrine..aku pun tak tau konsep diorang menyembah ni camane..ada banyak tempat menyembah dalam satu-satu shrine..Sama le jugak dengan temple..temple dalam temple, shrine dalam shrine..
Tori gate sebelum jumpa tori gate banyak-banyak..yang depan pakai baju merah tu pun sama le jugak konsepnya dengan tiang tori tu.
Sekali lagi jumpa tempat menyembah..

Bila berada di shrine ni, ikon utama shrine ialah tori gate..

Memang banyak tori gate di seluruh Jepun, malah aku pun dah jumpa tori gate dalam air di Miyajima masa 1st day hari tu.

Tapi kat sini special sikit tori gate nye sebab die banyak..

Sebab banyak??tu je??

Ye laa...sebab banyak laa..bile banyak, tu yang menjadikan faktor die lagi cantik dowhhh...

Setiap tori gate tu kosnya amatlah tinggi hingga boleh cecah RM500k..Kesemuanya dibuat dengan hasil duit derma mereka-mereka yang kaya. Bila dah derma tu, nama mereka akan dicatit pada tiang-tiang tori gate tu.

Dan diingatkan kalau korang nak datang sini,jangan pakai baju warna merah..nanti tak boleh beza mana satu tiang,mana satu korang.

Mula-mula kita akan jumpa susunan tori gate yang besar gedabak dulu..

Dalam 100m jalan, akan jumpa lagi tori gate kecik yang terbahagi pada 2 laluan hiking trail yang akan sampai ke atas bukit.

Aku cuma sikit jalan di tori gate yang kecik sebab nak save energy. Rasanya tak perlu le aku menapak sampai atas sebab kat atas pun takde view stunning.

Big Mama tori gate
Susunan big mama tori gate..Manusia yang pakai baju hitam tu bukan kategori nig mama ye..
Tulisan yang tercatit setiap tiang tu dikatakan nama-nama dermawan untuk bina tori gate.
Di sinilah hiking trail tu bermula. Boleh pilih nak masuk laluan yang mana..Ia dinamakan Senbon Tori
Sekali lagi senbon tori..
Dalam path tori gate ni memang cantik sebab dia susun rapat-rapat. Kena la pulak dengan modelnya..haha..sorry la weh, bila balik Malaysia, aku tilik gambar kat sini, setiap gambar penuh dengan model pakai baju hitam dengan merah..

Lepas puas bergambar dengan tori gate, kita turun...Tak boleh lama-lama kat sini. Ada lagi satu tempat yang belum complete..

Turun dari tori gate, melalui kedai-kedai yang jual souvernir..Lama aku dok tilik FM yang bentuk tori gate. Nak beli ke tak...Semalam dah borong habis FM dah..harga dia dalam Y500-Y800..Aisyh..mahal le pulak...

Dah tak jadi beli, kami pergi gerai takoyaki. Masa mula-mula sampai tadi aku tengok ramai beratur nak beli takoyaki ni, so time balik ni bila takde orang, kami beli le..

 Ada sapa-sapa nak pergi sini tak?Aku nak kirim FM yang bentuk tori gate tu..Sampai sekarang aku ralat tak beli..huhu..
Sinchan tersesat..
Takoyaki..hangpa tengok octopus die tu saiz apa...
Cara-cara nak buat takoyaki..tuang tepung, letak octopus, tabur sayur kobis & lobak, tuang lagi tepung,kemudian golek-golek...
Taraaa...inilah hasilnya..takoyaki yang besar bapak..Y500 (lebih kurang RM20)

Bila dah siap,nak makan pun panas gile...Aku taknak peristiwa lava meletup makan takoyaki kat Osaka hari tu berulang..Jadi kami tapau je dulu..

Seterusnya balik semula ke Kyoto Station dan kat sini le aku makan takoyaki sambil tengok orang lalu lalang.

Ohh..feelll...

Next!!!!

*tibe-tibe ade dengar suara mak bebel..

Uisy..tak habis berjalan lagi budak 2 orang ni. Tak reti nak balik ke??

"Kalau boleh taknak balik,Makk..Hatiku tertinggal di Jepun dah ni."

Ada lagi satu tempat yang belum complete di Kyoto.Tempat ni jauh sikit dari central Kyoto. Kalau naik bas pun, Kyoto City Day Buss tak cover kawasan ni. Jadi kene bayar tambang ikut rate biasa.

Tapi biasanya yang jadi pilihan tourist ke tempat ni dengan menggunakan train sama ada JR atau lagi satu line.

Sebab kami ada JR Pass, so kami pilih naik JR train..

Bersambung...

2 comments:

  1. Akak pun ada pengalaman mkn takoyaki ni meleleh air mata bukan sbb pedas tp PANAS huhu boleh melepun lidah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn...orang yang pernah rasa letupan takoyaki tu tahu le camane rasa..sumpah terbakar lidah.hahah

      Delete