Thursday, March 27, 2014

Pengembaraan Doraemon dan Nobita ke Jepun : Day 3 [Part 2] ; Shibuya Crossing

Sambungan dari Day 3 [Part 1] ; Hakone

Dah habis melawat Hakone, kita nak gi mana?

Awat yang loghat sangat nak balik dari Hakone?Day pass tu valid untuk 2 hari, yang hangpa guna separuh hari tu apasal? Orang lain datang keHakone mesti tidur & berendam dalam air panas.Tapi kami tak..

Sebabnya alang-alang dah sampai dekat dengan Tokyo, baik kita cover Tokyo terus.

First, kami ambil shinkansen dari Odawara ke Shinagawa Station. Kemudian, tukar pada JR Yamanote Line untuk turun di Shibuya Station.

Dah sampai Shibuya station aku blurr kejap..

Orang-orang di Tokyo ni lagi loghat bila berjalan dari dari orang Osaka.

Tambahan pulak si Nobita ada masalah nak turun tangga, silap langkah kene rempuh dengan orang-orang dia. Aku terpaksa cover Nobita dari belakang time nak turun tangga.

Tapi satu je aku puji dengan orang Jepun ni yang mana orang dia memang jalan laju, tapi tak pernah nak berlanggar or bersentuh bahu dengan orang. Pandai pulak tu diorang mengelak.

Dah sampai Shibuya Station ni, kalau boleh nak mengelakkan dari ulang alik cari exit yang betul sebab silap arah, makin lenguh la kaki dok main sesat dalam station je.

Tapi nasib baik le aku ternampak sign Hachicko Exit, so aku pasti itu le arah yang aku nak pergi.


Kita nak pegi mana ni,akak??

Kita nak pergi main-main lintas jalan, adek....

Yang paling beruntung si Nobita la, bukannya dia tau aku nak pergi mana. Alih-alih die die bersorak sebab dari cermin die dah nampak Shibuya Crossing!!

"Alonggg!!!!bestnyaa...Ini le tempat yang aku nak pergi sangat ni!!!"

Remuk hati aku!!Selama ni ko tak tau le yang aku dok pening cari direction mana nak pergi?

"Itinerary baca tak?"

"Aku baca,tapi tak tau la tempat ni nama Shibuya Crossing"

*pitam

Shibuya Crossing ni la salah satu icon bandar metropolitan Tokyo sebab kat sini jadi tumpuan warga Tokyo yang sibuk berjalan yang aku pun tak tau mana diorang nak pergi.

Keluar dari Shibuya Station ni ada satu intersection yang mana bila lampu merah, semua akan berpusu-pusu lintas jalan.

Dan ia dipanggil Shibuya Crossing. Kesibukan pejalan kaki kat sini adalah yang tersibuk selepas Time Square, New York.

Main exit ke Shibuya Crossing

Waktu aku sampai sini, bukannya peak hour dan weekday. So kesibukannya takde le nampak sangat, tapi manusia tetap ramai.

Dah sampai sini, ape lagi, kita main lintas-lintas jalan laa sambil menonton gaya, syle & kekalutan orang Jepun berjalan yang macam palesit.

Lampu hijau, macam anak lipas melintas, bila lampu merah takde orang..tak sampai 5 minit, penuh balik tepi jalan..

Oi Jepun, korang ni nak pegi mana haaa???



Gambar ni aku ambil dari Starbucks, cuma nampak ada 3 je crossing, tapi sebenarnya ada 6 crossing kat sini.
Starbucks itu le tempat yang strategik nak tengok orang melintas di Shibuya Crossing



Lagi satu spot untuk tengok Shibuya Crossing dari atas ialah bangunan jejantas yang cross jalan sebelah kanan. Nak pergi ke situ rasanya boleh masuk dari bangunan 'Tokyu' tu.

Okey, mari kita main lintas-lintas jalan sambil tengok macam-macam fesyen orang Jepun.




Selepas puas tengok ragam orang, kami masuk Starbucks yang mana kat sini le view terbaik kalau tengok Shibuya Crossing ni.

Maka beristeri rehatlah kami sekejap sambil legakan lutut yang dah longgar dan tapak kaki yang makin sakit. 

Sedar tak sedar rupenye dah dekat jam 5 ptg duduk kat sini.


Kat sini aku sempat borong  3 tumbler starbucks sebagai ole-ole dan dapat free 3 voucher air starbucks. Voucher ini le yang aku guna untuk tapau sepanjang kat jalan-jalan Jepun.

Jom...kita ada satu tempat lagi nak pergi ni.

Masa nak balik, aku baru teringat yang ada lagi satu icon Shibuya yang belum jumpa lagi iaitu Hachicko Statue.

Ada apa dengan Hachiko?Masa nak keluar dari Shibuya Station pun follow signboard Hachicko Exit.

Sebenarnya, sebelum Shibuya ni femes dengan intersection, Hachicko yang femes dulu. Shibuya ni dah jadi tempat tumpuan warga Tokyo dah lama dah,sejak tahun 1950-an lagi yang mana di Hachicko statue ni akan jadi meeting spot diorang kalau nak berjumpa.

Hachicko ni sebenarnya seekor anjing belaan yang hidup dari tahun 1923-1935 dibela oleh sorang lelaki yang merupakan profesor di Universiti Tokyo. Setiap petang dia akan menunggu tuan dia balik dari kerja di depan station Shibuya.

Satu hari, tuan dia tak pulang-pulang sebab meninggal dunia di tempat kerja. Dan sejak hari itu, setiap hari Hachicko akan menunggu di depan station selama 9 tahun hingga Hachiko mati. Hachiko dikenali oleh orang-orang yang lalu lalang di sekitar station dan cuba bagi makan pada Hachiko.

Satu hari, salah seorang student tuan Hachiko datang dan tengok keadaan Hachico. Dia juga yang terbitkan artikel pasal kesetiaan Hachicko menunggu tuan dia yang takkan pulang. Sejak dari tu, populariti Hachicko meningkat hingga peringkat national.

Tapi Hachicko tetap setiap setia menunggu tuan dia di station Shibuya. Akhirnya pada tahun 1935, Hachiko ditemui mati dan disahkan oleh saintis yang penyebab kematian adalah disebabkan cancer.

Hachiko dijadikan lagenda oleh orang Jepun sebagai contoh teladan untuk kanak-kanak.

Kemudian patung Hachicko diletakkan di depan Shibuya Station dan sejak itu Hachicko Statue popular dan dijadikan meeting point untuk warga Jepun.

Cerita Hachiko ni dah banyak dibuat movie, malah mat saleh pun ade buat cerita ni lakonan Richard Gere. Aku dah banyak kali nak tengok movie Hachicko ni, tapi aku tak sanggup sebab mesti sekotak tisu habis. Buat penat emosi je..baca sejarah Hachiko pun aku dah sedih, apatah lagi tengok movie.

Dah, tak payah bazirkan emosi lagi..kita datang Jepun nak suka-suka, bukannya nak sedih bagai..
Hachiko Statue

Moh kita gerak..ada tempat lain lagi nak pergi.

Dari Shibuya station, kita pergi ke Shinjuku station.

Masa dok plan itinerary ni, aku paling seriau dengan Shinjuku Station sebab station ni diiktiraf sebagai station yang paling sibuk di dunia!!!

Dan station ni saje ada hampir lebih kurang 200 exit!!

Kalau silap gaya, korang boleh bersiar-siar satu hari suntuk dalam station ni saje.

Dah sampai Shinjuku Station, mana kita nak pergi?

Bersambung...

3 comments:

  1. Seronok la pergi waktu pagi.. amik gambar clear jer.. hari tu pergi waktu malam hujung minggu pulak mmg penuh sesak giler.. Berapa lama tunggu nak dapat tempat kat tepi tingkap kat starbuck tu? hehehee :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa lama?kejap je nak dapat tempat situ..

      berdiri dekat dengan target, dapat le duduk situ..ekekeke..

      Delete
  2. Dia ada pot dr atas satu building tu if x silap blh ambik gambo shibuya 6 crossing tu...x ingat building apa

    ReplyDelete