Sunday, March 30, 2014

Pengembaraan Doraemon dan Nobita ke Jepun : Day 3 [ Part 3] ; Tokyo [TMG Building]


We're heading to Tokyo metropolitan Government Building.

Dari Shibuya Station, kami ke Shinjuku Station dengan JR Yamanote Line.Sebelum sampai di Shinjuku, train akan berhenti di Harajuku Station dulu kemudian baru Shinjuku.

Keluar dari train, kami perlu cari Tokyo Metropolitan Government Building (TMG).

Setahu aku, dari Shinjuku Station, ade satu laluan bawah tanah yang direct ke TMG tapi masalahnya signboard die aku tak jumpa..

Akhirnya menyerah kalah pada abang guard yang sememangnya banyak berdiri di tepi-tepi koridor untuk mereka menjadi rujukan bagi mereka yang lost direction.

"Leftoo..straghtoo..righttooo..." Itu la yang aku pahamm

Akhirnya jumpa jugak dengan walkway bawah tanah ni..

Pajanggg walkway tu, aku tak nampak penghujungnya..

Kami jalan slow-slow jah sebab si Nobita dah sakit kaki.Kaki aku masih boleh bertahan lagi walaupun urat betis dah menyeringai bagi hint.

Dah separuh terkangkang berjalan, baru aku perasan yang belah kanan tu ade walkway escalator..

Cess...

Habis tenaga aku tau tak!!Kalau aku tau dari awal lagi guna bende ni. 

Gunalah kemudahan yang disediakan!Ade sorang pakcik tu siap tidur sambil berdiri lagi atas bende ni.


Nak naik bangunan ni kene beratur dan security akan check beg. Nasib baik masa kami sampai tak ramai orang beratur.

Tokyo Metropolitan Government Building satu-satunya sky building di Tokyo yang korang boleh naik free.Terbahagi pada dua tower dan kedua-duanya boleh naik free dari waktu pagi sampai malam.

Ada lagi 2 lagi sky building yang korang boleh naik iaitu Tokyo Tower dan Tokyo Sky Tree tapi kalau nak naik yang tu, kene sediakan duit la..

Walaupun aku exited dapat tengok bandar Tokyo yang padat dari atas di waktu malam, tapi apa yang aku tak puas hati ialah camera.

Semua gambar yang yang aku ambik ada reflection cermin.

Puas aku godek,guna camera hp pun still sama jugak.

yelaa..yelaa..memang aku buta photography, sebab asyik amik gambar selfie je..lepas ni aku aku amik kelas photographer la..








Tengok!! Siap menonggeng!!Bukan salah diorang nak menonggeng tau,tapi sebab nak elakkan reflection, hasilnye kene tunjit buntut sikit.
Kat dalam ni ada tempat jual souvernior..mula-mula aku tak berminat.Tapi.....
Tapi bila nak turun tu, aku tengok ade tempat stamp cop..alaa..poskad yang aku beli kat Miyajima tu tertinggal kat hotel.So kami patah balik kat tempat souvernior tadi nak beli poskad untuk dapatkan stamp cop TMGB.

Inilah dia rupa bangunan TMG

Dah puas duduk dalam TMG, kita balik.

Nak balik ke Osaka ambil masa 2 jam setengah, nak berjalan balik ke Shinjuku Station pun makan masa jugak.

Kali ni kami pilih nak lalu luar bangunan untuk ke Shinjuku station.

Tengok le signboard direction di Shinjuku Station ni. Gile banyak!! 
*Tolong abaikan si Nobita. Aku suruh die ke tepi, dia cakap tak mampu nak bergerak dah.

Waktu kami sampai di station ni,ramai gile orang..kami terpaksa jalan bahagian tepi sebab takut kene rempuh. Jalan kami pun dah start terhinjut-hinjut dah..

Urghh..baru hari ketiga dah jadi camni kaki aku..esok camne?

Dari Shinjuku Station, kami ke Shinagawa Station untuk ambil shinkansen.

Kat sini kami jumpa farmasi, dengan terhinjut-hinjutnya kami masuk, terus berdiri depan kaunter.

Tiba-tiba ada bunyi gagak..

Senyap...

Dia tengok aku, aku tengok dia..
Dia senyum,aku pun senyum..
Dia tak tau nak speaking, aku pun xtau cakap Jepun.

Akhirnya aku undur diri bile tengok ade pelanggan lain belakang aku.
Aku survey ubat & koyok kaki pun tak tahu nak ambik yang mana sebab semuanya tulisan Jepun.

Akhirnya dengan terhinjut-hinjut kami keluar balik farmasi terus ke kaunter shinkansen.

Sedih..aku nak mengadu kat doktor farmasi tu yang aku sakit kaki,tapi tak terluah..huhu..

Lepas reserve tiket, on the way nak cari platform, aku nampak ramai orang berebut nak beli set bento untuk makan atas shinkansen. 

So aku keluarkan kamus peribahasa yang aku prepare awal-awal dari rumah lagi yang tulis
"I'm. allergic with pork and alcohol"..& "I'm vegetarian".

Dan aku tunjuk kat makcik tu kedai tu. Kemudian ada sorang budak lelaki yang lagi muda datang untuk tolong makcik tu.

"No 8 ok?? " 
*no 8 tu merujuk pada set menu yang aku tengok cuma ada shrimp & sayur je.

"Haitt..eighto.Ok!!"

Mudah!!

Tak perlu ko nak banyak tanye guna minyak apa serbuk apa...sebab perut ko memang perlu tenaga.Kalau tak gastrik menanti.Cukuplah kaki aku je yang sakit sekarang ni.

Atas shinkansen tu, berkelah le kami dengan satu set bento, tapi berebut sebab lapar sangat..Dah le shrimp ada 3 ekor je, nasib baik ada ikan sardin penyelamat.
Bento shrimp & sayur yang harganya Y800.Standard harga set bento antara Y800-Y1200

Dah kenyang, apa lagik..tidur laaa...

Walaupun tidur atas train, tapi aku rase time tu nyenyak gile tidur. Sedar-sedar dah nak sampai Kyoto,lepas tu shinkansen akan tamatkan service die di Shin Osaka.

Sampai hotel, lepas berendam dalam bath tub sekali kami lagi melantak maggi sebab tak cukup makan set bento tu..

Lepas stretching & sapu minyak gamat & yoko-yoko, terus tidur..

Tapi si Nobita kat sebelah ni dok gelisah tak boleh tidur..

Aisy...aku baru je terlelap time tu, skali die mendengus kuat sampai aku tersedar.

"Apasal?"
"Tak boleh tidur."
"Sakit kaki ke?"
"Tak le..ntah nape.."
"Dah, baca ayat kursi banyak kali sampai tertidur."

Tak sampai 10 minit, die dah berdengkur!!Aku pulak yang terkebil-kebil!!

Jam time tu dah 12.00 mlm..

Baru je nak terlelap, ade bunyi siren..Tapi bukannya siren polis.

Aku dah rasa tak sedap hati dah. Aku cuba nak tidur & ignore bunyi tu, tapi tak boleh..

Lastnya aku bangun, jenguk kat tingkap.

Dari atas, aku nampak ade orang berlari-lari anak..

"Tsunami kah? Tadi siren tsunami ke?"

Aku dok ingat map hotel aku, dekat dengan pantai ke tidak.

Masa ni aku aku berderau satu badan..

Aku tilik lagi, orang-orang kat bawah tu berlari anak ke arah mana...Tapi masalahnya diorang berlari bukan satu arah..bersimpang-siur..Kalau berselisih pun diorang tak bertegur sapa..Pastu ada yang berlari masuk bangunan..

"Kalau tsunami, mesti semua lari satu arah kan??"aku dok berpikir lagi.

Setelah dekat 15minit doh dok perati orang-orang kat bawah, aku dapat simpulkan yang diorang ni bukannya berlari, tapi diorang berjalan laju! Kalau dari atas, nampak diorang ni berlari!!

Huh!!buat berdebar aku je.

Sudahnya dekat jam 1.30pagi baru aku dapat tidur.

Camane nak kumpul tenaga ni kalau tak cukup tidur??

Nasib baik itinerary esok nak jalan di sekitar Osaka je, jadi dalam kepala aku dok bayang mesti tak banyak pakai tenaga.

Tapi...sebaliknya....

Bersambung..

2 comments:

  1. Kesimpulan... walaupun baru bc DAY 3... ialah... saya perlu mula exercise jln kaki...

    Huhuhu...

    ReplyDelete
  2. tapi mmg betol...kalo nak travel yg byk guna public transport ni, mmg kena byk eksesais sblm pergi...mcm sy, mmg jns yg tak aktif...3 bln sblm travel...boleh kata tiap2 hr sy jogging and walking jauh2...mmg berkesan sgt! 10 hari travel jalan kaki jauh2, tak terasa sakit kaki pon...

    ReplyDelete