Thursday, March 27, 2014

Pengembaraan Doraemon dan Nobita ke Jepun : Day 3 [Part 1] ; Hakone

Sambungan dari Day 2[Part 3] ; Kobe

Ohioo....

Hari ni hari ketiga kami di Jepun.

Pagi ini bangun dengan penuh kesegaran..

Sebab apa??Sebab malam tadi sebelum tidur buat stretching dulu & tidur dengan koyok-koyok yang ditampal kat kaki dengan punggang.

Tak cukup dengan tu, yoko-yoko satu badan aku sapu.

Nak sapu minyak gamat, aku tengok minyak gamat tu dah beku umpama simpan dalam peti ais.

Otot-otot perlu diberi belaian sebab itinerary pack bangang..Tambahan pula bila berjalan kaki kita akan bersaing dengan orang Jepun yang jalan macam palesit. 

Jadi takde masa ko nak mengaduh lenguh kaki nak duduk rehat kecuali atas train. Ko paham tak!!

Kalau aku tak buat stretching malam tadi, ada harapan aku bangun pagi tu jadi nenek bongkok tiga.

*tips ni aku ambik dari Girls Generation yang mana die bagitau golongan dancer ni kalau hardcore practice,sebelum tidur diorang stretching untuk legakan otot-otot.

Lagi satu, lupa nak cerita yang semalam si Nobita pinjam kasut Sketches yang aku beli khas untuk jogging. Aku bawak konon untuk memudahkan berjalan sebab itu kan kasut sports.

Sekali amik ko!!

Itu kasut untuk jogging laa...bukannya untuk walking. Kat tengah tapak kasut tu kan ada bonjolan untuk selesakan tapak kaki kita bile berlari. Tapi bile berjalan, tapak kaki akan mendatar je laa...So bonjolan tu la yang sebabkan tapak kaki die sakit. (korang paham ke tak ni?Kalau tak paham lantak laa)

Padahnya korang tau ape die?

Time nak turun tangga, die akan jadi orang tua sebab urat kat lutut die teramat sakit. Tapi time naik tangga, laju pulak die!.Heran aku!!

Panjang cerita pasal sakit kaki ni,dah berbalik pada mana kita pergi hari ni.

Pagi-pagi lagi dah bangun mandi. Jam 5.30 pg dah siap keluar hotel..

Lepas Subuh, terus keluar jalan kaki ke Shin Osaka untuk amik shinkansen menghala ke Tokyo.
Sebab pagi ni banyak tenaga lagi, kami try untuk berjalan ke Shin Osaka,nanti dah terdesak kaki sakit, baru le kami akan naik subway.

Sebenarnya jarak dari hotel dekat je..dan ramai je yang berjalan ke Shin Osaka.

Dah sampai Shin Osaka, kami masuk kaunter shinkansen untuk reserve tiket.

Hari ni kita nak pegi tengok Mt. Fuji di Hakone.

Ada banyak location di Jepun untuk tengok Mt. Fuji,salah satu yang popular dengan kedatangan pelancong ialah Hakone. Selain tu boleh juga tengok di Lake Kawaguchiko yang mana lagi dekat view nya.

Dari Shin Osaka, sepatutnya aku pergi ke Odawara Station untuk ke Hakone.

Tapi shinkansen pagi tu yang menghala ke Tokyo tak berhenti di Odawara Station, sebaliknya aku perlu turun di Shinagawa station dan patah balik ke Odawara Station.

Masa nak reserve tiket kat kaunter tu, aku cakap "Shinagawa station, 2 person, Mt. Fuji side"

Dan taraaa..dapat reserve tiket.

Kalau nak tau dari atas shinkansen ni pun dapat tengok Mt. Fuji. Tapi aku dengar tak ramai orang yang berpeluang tengok Mt. Fuji bila naik shinkansen sebab kabus tebal cuba tutup Fuji-san.

Naik shinkansen, rutin biasa ialah breakfast dulu. Pagi ni menu kami still roti gardenia last stock dengan air coffee beli di mart.

Dalam shinkansen ada tempat nak gantung coat.
Sessi menghabiskan stock roti gardenia.

Dan korang jamu le mata dengan view yang aku sempat capap dari Osaka ke Tokyo hari tu.

Sungai yang bersih dan hampir membeku.
Ladang..ataupun sawah padi??


Dah sarapan,mata aku jadi mengantuk.Nak tidur, aku takut terlepas tengok Fuji.

Akhirnye aku terlelap sekejap.

Bile bukak mata, terkejut aku tengok Fuji depan mata..
sekali signboard daaa...

Waktu tu dah lepas Nagoya Station, jadi aku tau yang Fuji dah dekat.

Tapi aku tak boleh tahan mata aku ni..dah kuyu sangat dah.

Bila aku hampir terlelap, adik aku kejutkan aku.

"Along!!Fuji!!"

Terus aku capap camera.

kecekikk..kecekik..kecekik...

Bukan aku punye camera bunyi camtu..Tapi camera orang lain atas train. Ingatkan aku je yang jakun dengan  Fuji, rupanya orang die pun sama naik jugak dengan aku..

Dari jauh, umpama aiskrim coklat yang disalut cream. Seketul sahaja gunung kat situ, takde anak-anak dia.
sungguh hebat ciptaanNya.

Subhanallah...

Nah, inilah die hasil capapan mesra camera aku dengan Mt.Fuji.

1
 2
3
4
5
6

Kalau aku tengok peta shinkansen, laluannya akan mengelilingi hampir separuh dari Mt. Fuji.

Jadi lama jugak dapat tengok Mt. Fuji dari atas shinkansen.

Dah tengok Mt. Fuji ni sebenarnye tak payah la ke Hakone sebab dah jumpa kann..

Tapi kalau dah dasar degil, pegi le jugak..

Sampai di Odawara Station, aku masuk Tourist Information sebab nak beli Hakone 2 Day Pass yang harga die Y3900.
*kalau beli di Shinjuku Station harga pass nia ¥5000.

Panjang gile budak tu explain pasal kat mana nak guna pass ni. Padahal bende yang aku dah tau sebab aku dah survey awal-awal lagi.
Tapi bile nak beli, die bawa aku pegi kat machine tiket yang letaknya kat luar.

Loh..kalau camtu awak tak payah buang air liur, cuma tolong saya belikan tiket je..Kesian saye tengok awak terbelit lidah nak speaking dengan saye.

Dah dapat tiket ni, first sekali kami naik train Hakone Tozan Railway ke Hakone Yumoto Station dan kemudian tukar train ke Gora Station.

Hakone Free Pass.Valid untuk 2 hari.
Hakone Tozan Railway

Sampai di Gora Station turun lagi untuk naik Cable Car.

Masa atas cable car ni orang ramai sangat, tambah pulak suhu makin sejuk.

Aku dah sedia maklum yang kat sini suhu makin drop sebab dekat dengan area gunung.

Tapi makin ke atas, aku tengok ade banyak putih-putih..

Salji kah iteww??

Makin ke atas, memang komfirm itu adalah salji.

Waaahhh..Aku makin exited!!!

Tapi makin beku!!!

Aku perasan orang keliling aku pakaian semua umpama nak main ski. 

Tapi kami??

Attire kami hari tu, cuma pakai longjohn, tshirt & winter coat. Ko mampu hidup di bawah suhu below 0°c??

Cable Car untuk naik ke Gora Station.

Dah sampai Gora Station, sebelum naik gondola ropeway, kami masuk toilet dulu untuk tampal hotpack kat badan sebab time tu aku memang dah rasa tak tahan sangat dah.

Bila dah naik ropeway dari Sounzan Station ke Owakudani Station, makin terserlah salji-salji di bukit-bukau..

Tapi kene sorokan exited tu sebab dalam gondola ropeway tu ramai lagi pelancong Jepun yang agak sopan semuanya.

Jadi kami nak amik gambar tak senonoh pun agak segan.

Ropeway untuk ke Owakudani St.



Bawah tu ialah lurah gunung berapi yang dah tak aktif. Banyak asap keluar. Kalau summer, aku difahamkan kawasan sini akan keluarkan bau sulfur yang amat kuat.

Akhirnya sampai di Owakudani.

Apa ada kat sini??

Kat sini le letaknya bekas lurah gunung berapi yang dikenali sebagai Hell Valley dan di sini lah kalau nak beli telur yang direbus dengan sulfur dan telur rebus tu berwarna hitam.

Aku tak beli telur tu sebab malas nak menapak keluar dari bangunan. Sejuk ya amat sangat. Tak pernah aku rasa sejuk camgini, jari aku pun beku dah dibuatnya.

Kat sini, kami keluar nak snap gambar, then masuk balik..Pastu keluar balik ,pastu lari masuk balik...

Agaknye kalau guard tengok kat cctv ni, mesti die cakap dua orang ni gile.

Lepas tu bile nak beli sweet potato di gerai mamat yang muka macam bangla, baru nak cakap beli satu,tapi masalah nak keluarkan duit pulak..Lari balik masuk dalam panaskan badan dan keluarkan duit siap-siap. Pastu keluar balik beli sweet potato.

Makan sweet potato panas-panas di bawah suhu sejuk ni memang heaven gile tak terungkap. Potato panas ni le yang jadi heater untuk kami yang dah beku hari tu.

Aku tanye mamat yang jual potato, tu die kate pagi tadi suhu kat situ drop -7°c!!.

Giler!! Patutla kami dah hampir beku!!




Kalau ikut hati, nak je aku berjalan hingga ke bangunan nun.Aku rasa kat situ le jual telur rebus hitam, tapi berdiri kat sini pun aku dah beku, apatah lagi berjalan ke sana.

Dah habis membekukan diri di Owakudani, kami naik balik ropeway untuk ke Ubako Station pulak. Dalam ropeway kali ni nasib baik guard Jepun tu paham yang kami perlukan privacy so die bagi kami berdua je naik..

So bila dah duduk berdua dalam ropeway ni,ape lagi,posing sakan laa..

Di Ubako Station ni, gondola berhenti kejap untuk ambil penumpang. Dan yang naik itu adalah satu group dari Malaysia..Ini le first time aku jumpa orang Malaysia sepanjang 3 hari duduk Jepun.

Sweet potato & Mt. Fuji
 Ropeway dah start turun ke Lake Ashi
 Nampak tak Mt.Fuji kat belakang tu?kabus cuba tutup Mt.Fuji.Nasib baik dah tengok awal-awal atas shinkansen,jadi takde le ralat sangat.
Mt. Fuji

Itulah dia Lake Ashi. Kat situ kita akan naik kapal lanun untuk menyeberangi tasik ni.

Akhirnya sampai di pitstop terakhir untuk ropeway iaitu Togendai-Ko Station. Kat sini, kami perlu tunggu untuk naik cruise menyeberangi ke Lake Ashi.

Naik cruise ni ambil masa 40 minit dan boleh pilih nak duduk open deck kat atas atau dalam cruise.

Aku tak mampu duduk kat luar memandangkan angin sepoi bahasa jepun akan menampar pipi yang dah hampir beku ni.

Seperti di Owakudani, kami keluar nak bergambar, pastu masuk balik. 
Keluar then masuk balik..

Akhirnya cruise ni berhenti di Hakonemachi-ko.

Belakang tu pirate cruise yang kami naik.
Sebuah pirates cruise yang berlabuh.
Hello Mr.Captain.
Debush!!
View Lake Ashi

Seterusnya kami tunggu bas untuk ke Hakone-Yumoto station.

Sepanjang atas turun bukit ikut lereng-lereng, memang cantik sebab dahan kayu dan bumbung rumah kebanyakkannya dilitupi salji.

Tapi macam biasa la, asal aku keluarkan camera, tak jumpa view cantik, bile simpan camera balik, jumpa pulak..stress mak!!


Di Hakonemachi-ko,mencari bas untuk ke Hakone Yumoto.

Akhirnye jam 2.30ptg kami tiba di Odawara station.

Tak sangka journey kami sepanjang di Hakone memang ikut itinerary sebab kami tak berhenti makan even berak.huhu.

Next destination!!

Bersambung...

7 comments:

  1. Oh, baca post awak teringat kenangan 10 hari di Tokyo last year bulan April. Makan sweet potato dekat Owakudani memang the best la. Tak beli strawberry dia? Besar lagi juicy!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best kan potato die..hihi..

      buah strawberry kami tak beli sebab waktu tu sejuk sangat, so kami tak bandang buah tu..kami cuma pandang potato yang tengah berasap je.hihi

      Delete
  2. Nak tnye sume transport yang awak ni cover dlm hakone pass tu ke?

    ReplyDelete
  3. Terbaek....
    Bnyk nk ty ni...

    Blh x sis feeza emel kn kt sy ur emel ...

    reallife.nhhas@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hihihi... tgk kapal tu teringat lak kapal pirate of de carribean kt NZ hrtu

    ReplyDelete
  5. Assalam. nak tanya.. kalau pakai JR Pass tu cover sampai mana yer?

    ReplyDelete
  6. Assalam, nak tanya.. JR Pass cover sampai mana n berapa harga pass tu?

    ReplyDelete