Thursday, March 12, 2015

Amazing China 2014 [Beijing-Xian-Chengdu] : Day 4 (Tiananmen Square - Forbidden City)


Hari ni bangun pagi-pagi, terus siap sedia untuk check out..Malam nanti kita nak naik train ke Xian pulak.

Tapi ape-apehal, perut isi dengan maggi dulu.

Aku lupa nak cerita pasal tiket train..

Sebelum datang sini, aku dah beli tiket train dengan www.chinahighlight.com melalui email..Nak beli tiket train pun macam-macam die mintak..dan salinan pasport yang paling penting..Dan yang paling best, die akan hantarkan terus ke hotel tempat kite menginap.

Masa hari pertama sampai hotel tu, aku dah suruh budak hostel tu call no agent tu untuk inform yang aku dah sampai hotel. Kemudian, semalam, balik dari silk market aku tanye kaunter, tiket tu dah sampai..Lega hati aku..

Sebelum keluar dari hotel, kami simpan dulu beg dalam stor hotel. Tengahari nanti baru angkut terus ke Beijing Railway station.

Dari Zhangzhizonglu St. kami terus ke Tiananmen East St seiiring dengan orang-orang die nak pergi kerja..

Ramai gile!!

Keluar je dari station bawah tanah kita akan nampak Dataran Tiananmen seberang jalan nunn. Aku dah start musykil..Ade merdeka celebration ke ni?Ade upacara berarak ke yang ramai-ramai ni?

Fuh!!gile ramai punye orang.

Sebelum ni aku cuma baca je blogger lain inform betapa ramainya rakyat marhain die..Kali ni bile dah depan mata, baru le aku rase tahap camane ramainya.

2 kali ganda dari Summer Palace!!

Aku berdiri di seberang jalan Dataran Tiananmen dok cari tang mana pintu masuknye sebab dataran tu keliling dengan pagar..

Pintu masuknya nunn jauh di sana..

Tapi, dari jauh aku nampak crowded dok berkerumun kat situ.

Semakin hampir, makin aku pening tengok orang die yang ramai.

Camne nak redah ni?

Masalahnye nak masuk kene scan bag dulu..sebab tu entrance tu tersumbat dengan orang die..

National Museum of China

 Nunn di seberang jalan sata, rakyat marhainnya tengah bersesak uuntuk scan bag masuk Tianannmen Square.

 Sesak!!Nak masuk ke taknak ni?

Jadi aku buat keputusan tak yah le masuk..bukannye ade ape, setakat dataran je..nak bergambar depan portrait Mou Zhedong pun kat pintu masuk ke Forbidden City..

Local people tak kira tua muda memang semangat nak masuk situ, maklumlah tempat tu memang jadi tempat bersejarah untuk diorang..semangat patriotik betul diorang ni.

Tiananmen Square ni pernah menjadi tempat perhimpunan paling ramai pada tahun 1989. Ia boleh dikatakan menjadi sejarah hitam untuk China jugak le..Aku malas nak kaji kenapa boleh jadi perhimpunan terbesar tu sebab aku tak berapa minat komunis, aku cuma minat cerita maharaja je.haha..

Sebab tu nak pergi mana-mana dalam China ni kene scan beg je..Naik subway kene scan beg..nak masuk Tiananmen Square lagi le ketat, risau orang bawak bom..

 Tiannanmen Gate. Potrait Mou Zhedong dari jauh.



Aku pergi dari situ untuk masuk ke Forbidden City.. Dengan harapan takde le sesak terlampau camni.

Tapi..

Tapi..

Tapi..

Remuk hati aku bile sampai pintu menuju bawah tanah untuk cross masuk ke Forbidden City.

Sumpek!!

3 kali ganda sumpek nye dari gate nak masuk Tiananmen tu..Hanya untuk scan beg je tau!!

"Camane  ni Eiza?Nak masuk terus ke nak hold dulu?"

"Kita masuk je laa...nampak macam takkan surut nih."

Kami turun tangga. Sekali dah turun, takde maknanye ko nak patah balik, Orang belakang dah start tolak ko..Bile dah berdiri di tengah-tengah kesesakan, bertabahlah.

Aku dah rasa macam buat tawaf kat Mekah dah..Aku dah tak perlu jalan, orang belakang tolong tolakkan.

Time ni aku kesian sangat dengan pak cik makcik yang dah tua..

Aku ingatkan ade le special lane untuk warga emas ke, untuk foreigner ke..Tapi takde..

Lastnye aku hulur monopod camera kecik aku tu ke atas sebab aku tak nampak sampai mana lane ni beratur..

Masa hulur ke atas tu, dengar la suara-suara jakun belakang aku..Bile turunkan, aku playback kat screen camera, sibuk jugaklaa orang belakang nak tengok!

Pastu aku dengar suara.."oooo..chong-cheng-chong-cheng."ape bende pun aku tak paham, tapi aku boleh agak diorang kata.."ooo..camera..bagus jugak ade bende ni kan....lorr..jauh lagi tu nak beraturr!!"

Siyes wa terasa seksa!!

 Laluan seberang jalan bawah tanah menuju ke Forbidden City.

Kan aku dah kate, sesak!!

Settle dari kesesakan tu, kami keluar dari terowong tu..

Fuh!!lega!!

Kita akan jumpa gate besar yang famous tu dulu sebelum masuk ke Forbidden City.

Terpampang besar gambar Mou Zhedong.

 Yang berdiri tu bukan patung, tapi askar hidup.

 Gate paling depan untuk masuk ke Forbidden City ini dinamakan Gate of Heavenly Peace. Portrait Mou Zhedong ni akan ditukar sekali setahun iaitu sebelum National Day ( 1 Oktober) dan akan dicuci setiap 1 May.

Melepasi gate gambar Mou Zhedong, baru  jumpe kaunter tiket masuk Forbidden City. Sekali lagi, aku kene berebut dengan tour guide yang bawak rombongan cik kiah..

Tour guide pun dah ramai, apetah lagi jemaah pelancong!

Meridian Gate. Pintu masuk utama ke Istana ni waktu zaman maharaja memerintah dulu.

Akhirnya dapat jugak aku masuk ke Forbidden City..

Ini le tempat yang aku nak sangat pergi.

Antara sebabnya, aku membesar dengan cerita cina. Mase kecik-kecik dulu, bukak tv ade le cerita cina perang..jadi view istana ni selalu muncul.

Dari kecik lagi aku memang mengamalkan konsep pandang ke timur bila nak tengok cerita drama or movie. Kalau cerita mat saleh, memang aku tak layan sangat..Jadi cerita Cina dengan Jepun memang jadi pilihan aku. Waktu tu drama korea belum masuk pasaran lagi..

Itu le salah satu faktor kenapa aku sampai ke Jepun dengan China dulu sebab ia mengingatkan aku zaman membesar. Korea aku letak tepi sebab kpop zaman aku dah bangka.

Bila masuk sini, aku terharu sendiri..

'Akhirnya sampai jugak aku kawasan ni..Ini le tempat askar-askar berkumpul..Ini le tempat maharaja bertitah'..Aku sendiri yang jadi tourist guide untuk diri sendiri..

Eiza?? Eiza no feeling.

haha...

Aku pun tak tau ape yang ade dalam fikiran Eiza..Tapi aku boleh rasa yang Forbidden City tu takde ape-ape bagi die..Sebab die tak minat cerita cina..Jadi, untuk orang macam die, tour guide amatlah diperlukan untuk memahami sejarah istana ni.

Aku ??

Aku bukak la buku Beijing yang aku ade ni..bukannya lonely planet pun, tapi cap ayam je la.

Dan juga, berkat aku dah pernah baca buku Empress Dowager Cixi : The Last Empress, jadi aku boleh tau serba sedikit ape yang ada dalam kompleks istana ni.

Menurut Orchid (Empress Cixi), die cerita yang untuk berkahwin dengan maharaja, banyak ujian yang die kene tempuhi dulu. Akhirnya hanya ada 7 calon wanita sahaja yang terpilih. Salah seorang daripadanya akan dijadikan Maharani iaitu officially isteri maharaja. Yang lainnya akan dijadikan gundik. Untuk gundik pulak, hanya 3 orang sahaja gundik yang dipilih sebagai gundik kelas atasan..yang lainnye gundik takde kerlass..

Hari perkahwinan maharaja, majlis perkahwinan hanya akan dibuat untuk maharaja dan maharani tu je. Bagi gundik 6 orang yang lain, umpama mereka berkahwin sorang-sorang. Dan hanya maharani je yang akan diarak masuk melalui pintu hadapan.

Gundik-gundik yang lain?Ade yang dibawa pintu belah kanan, pintu belah kiri dan jugak pintu belakang. Gundik-gundik ni akan dibawa terus ke kawasan istana masing-masing dalam kompleks Forbidden City tu. Dan seterusnya, gundik-gundik ni akan tunggu giliran kot-kot maharaja nak bermalam di istana mereka. Kalau maharaja tak datang sampai ke tua, nasib le ko.


Map Forbidden City

Okey, tadi cerita pasal gundik, belum cerita pasal Forbidden City ni.

Forbidden city ni digunakan sejak pemerintahan Disnasti Ming hingga berakhirnya pemerintahan sistem maharaja China iaitu dinasti Qing. Ia meliputi 180 acre tanah dan 980 buah bangunan!!

Bangunan-bangunan ni semua adalah termasuk hall perhimpunan rasmi, kediaman maharaja, kediaman maharani, kediaman gundik-gundik raja dan juga kediaman ex-gundik raja.

Setelah sistem pemerintahan maharaja hancur pada awal abad 19, istana ni pernah dibuka pada orang awam sebagai museum. Kemudian, waktu zaman Jepun memerintah China, barang-barang dalam istana banyak disembunyikan di Shanghai dan Nanjing. Hingga sekarang, banyak artifak sejarah belum dibawa balik ke dalam istana ni.

Aku pernah tengok dokumentari pasal Forbidden City ni. Pernah sekali diorang nak buat renovation sebuah hall dalam kompleks istana ni, tapi kalau nak buat revation bangunan sejarah ni bukannye kene terus demolished dan bina baru, tapi diorang kene 'kuis-kuis' pastu tampal sikit demi sikit.

Bile tiba part bumbung, diorang terjumpa sehelai peta lama yang disembunyikan dalam bumbung tu. Tak tau peta harta karun ke ape, tapi pengkaji maramalkan sebenarnya banyak lagi yang belum dijumpai dalam kompleks istana ni.

Istana ni besar gile!! Tapi nasib baik banyak area yang tak boleh masuk. Kalau tak memang boleh sesat la duduk dalam ni.

Dah, moh kita jalan-jalan..

Aku memang dah plan, bile dah masuk sini, keluar ikut pintu belakang je senang..Jadi, route aku cuma jalan terus melepasi antara satu gate ke satu gate.Tak payah nak belok kiri belok kanan.

Ni nama die Gate of Supreme Harmony.Nama-nama bangunan die banyak harmony, purity, peace, longevity..memang sedap-sedap nama diorang letak.


 Dataran tempat orang ramai berdiri ni nama die Court of Imperial Palace. Kat sini le pegawa-pegawai, rakyat marhain sujud menyembah maharaja bila ada ada acara rasmi.

Maharaja duduk kat atas nun (Hall of Supreme Harmony) antara binaan yang tertinggi di Beijing waktu pembinaan die dulu.. Nak naik ke atas, hanya Maharaja je layang naik ikut tangga tengah tu. Orang lain sila naik tangga kiri kanan tu ye.

Belah kanan Court of Imperial Palace ade bangunan camni mengelilingi dataran tu. Ia dinamakan Tower of Manifest Benevolence.

Hall of Preserving Harmony, tempat peperiksaan diraja dijalankan.


Ape bende tah nama hall ni, aku dah lupa.


 Tong tembaga ni tempat isi air jika berlaku kebakaran. Katanya musuh utama istana ialah api. Sebab tu banyak tong tembaga ni sekitar istana ni.

Kawasan belah kiri dan kanan Hall of Preserving Harmony. Tak boleh masuk. 

 Hall of Middle Harmony. Tempat maharaja bersiap sebelum mulanya acara rasmi.

Gate of Heavenly Purity. Mula dari sini akan masuk ke singgahsana maharaja dan gundik-gundiknya. 

  Gate menuju keluar..sebelum keluar akan jumpa garden dulu.

 Dalam kawasan garden.


 Sebelum keluar, pusing belakang dulu..bye Forbidden City!!


Dah melepasi Imperial Garden baru le akan gate belakang.

Tapi, dah sampai sini, ah sudahhh..mane pulak kite nak pergi ni.

Nak ke kiri, ke kanan ni?

Takkan nak tawaf belah luar Forbidden City pulak semata-mata pergi subway station?

Tibe-tibe aku nampak ade signboard dalam english..

Rupenye die dah ade inform cara nak naik public transport kalau dah sampai sini..Die kata, kalau nak pergi ke subway station, kene naik bas no 5 turun di Tiannamen West.

 Selepas keluar dari gate belakang, kene menyeberang tasik yang mengelilingi istana ni dulu.

Nak tunggu bas No.5, korang kene masuk jalan belah kanan, Jishan Street dan turun di Nanchang Street. Jangan jadi macam aku, jumpa Tiannamen Square dulu baru turun, sudahnye nak patah balik ke subway  station dekat 1km.

Akhirnye, dapat jugak le kami sampai hotel. Waktu tu belum masuk kol 12 tghari lagi..

Awal sangat le pulak..

Train kami jam 5.30 ptg, tapi takkan le nak pergi sekarang?

Tapi nak tak nak sebab dah galas mak tapir, terpaksa le aku terus ke Beijing West Railway Station.

Mase duduk dalam subway menghala ke sini, baru le aku nampak situasi rakyat china yang betul..Tang mana ciri-ciri rakyat China tu?

Aku tengok ramai gile orang dok bawak guni-guni junjung atas kepala..ade tu sorang bawak 4-5 kotak besar turun naik tangga..

Ini baru real China!!Selama ni dok tengok dalam gambar je kes orang-orang die  overloaded bawak barang. Kali ni depan mata aku nampak..Ade sekali tu masa aku atas bas, nampak sorang pakcik ni bawak motosikal sambil galas sofa 3 seats jenis rotan!

Selepas meredah kesesakan, akhirnya sampai jugak Beijing West Railway Station. Ade masa lebih kurang 4 jam lagi ni nak naik train..huh!!Lama lagi tu..

bersambung...

6 comments:

  1. Mahal x harga tix ke xian tu ?
    Naik x bukit yg kat depan forbidden city tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. harga tiket to Xian RMB272
      Bukit tu?Tak berminat nak naik..dah malas nak berjalan dah waktu tu.hahah

      Delete
  2. Wow...kagum nyer...byk ilmu leh dpt...xie xie
    Akak tak sabar nk baca part xian ni....dari dulu duk mimpi2 nak gi xian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar ye kak..nak kene amik vitamin rajin dulu ni.haha

      Delete
  3. Assalam

    Peerrgghhh..begitu sesak napaih dataran tu sekarang ye. Zaman akak dulu kale sempoi dan lengang jer di semua arah. Tak de nak scan2 nye. semua terbuka lagi..hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo..ye ke..baru tau yang dulu tak perlu scan..

      haa..baru teringat.Mungkin sebab kes kacau bilau kat wilayah ughyur tu, sebab tu jadi ketat lain macam

      Delete