Tuesday, March 24, 2015

Amazing China 2014 [Beijing-Xian-Chengdu] : Day 5 (Muslim Quarter)


Dah siap makan nasi, masuk bilik hotel..

Tengok bilik, waa..Katil die mengancam!!

Lastnye kami tidur tak sedar diri.Sedar-sedar je jam dah dekat pukul 3.

Alamak, dah lambat!!

Dah bersiap, kami keluar dari hotel.

Nak naik bas ke, nak jalan kaki?

Naik bas macam serba salah le pulak.Takde le jauh mane.

'Jalan kaki le Feeza oii..dah le pagi tadi patutnye ko cycling, tapi ko pegi naik kereta pusing wall..kali ni nak naik bas pulak?'

Okey, fine!!

Aku jalan kaki slow-slow..

Menyelusuri deretan kedai dan orang-orang tempatan beli belah, best pulak aku tengok aktiviti masing-masing..

Ade tengah main-main dengan anjing, ade tengah cuci sayur, ade duduk mengumpat dengan jirang-jiran..

Dah tiba di jalan besar, aku dah nampak Bell Tower kat tengah-tengah kota Xian.

Bell Tower ni menjadi landmark kota ni. Letaknye betul-betul dalam kawasan roundbout. Jadi kalau nak naik ke Bell Tower, kene ikut underground pass. Nak melintas jalan pun guna laluan sama.

On the way ke Muslim Market ni banyak benda boleh jumpa sebab kat sini betul-betul center bandar Xian. Jadi memang ramai orang dok melepak, main layang-layang, perform, berniaga sekitar sini.

Hmm..tak rugi aku jalan kaki.

Akhirnye sampai jugak di Muslim Quarter.

Nak masuk Muslim Quarter ni ade banyak jalan masuk. Setakat 2 hari aku duduk sini, aku cuma jumpa pintu masuk melalui depan Drum Tower dan sebelah Parkson.

Pintu gerbang Muslim Quarter..yang ni dari arah sebelah parkson.

Hari pertama ni aku masuk melalui sebelah Parkson. Dari jauh aku dah nampak ramai orang pakai kopiah dan bertudung dok meniaga kat stall.Terus aku exited!!

Mesti banyak makanan yang aku boleh makan..

Masuk sini je terus happening!!Best!!

Muslim Quarter ni aku pergi dua kali. Kali pertama tu sekadar aku tanya ape khabar je..Kali kedua tu baru aku lenjan betul-betul makanan kat sini.

Jom layan gambar je..Aku bercerita melalui gambar..

Restoran yang ada di Muslim Quarter. Semuanya muslim dan halal..Non-halal pun ade jugak, tapi kalau dah tengok tulisan jawi tu, masuk je la.

Sebelum hari gelap..kita round-round je dulu.

Selain makanan, souvenior pun banyak. Patung terracotta le trademark bile di Xian ni.

Rempah ratus Chinese cuisine.

Sibuk!!Kat sini korang kene alert dengan bunyi hon..jangan buat tak dengar pulak..Sedar-sedar buntut korang dah nak kene sondol dengan motorsikal depa yang takde bunyi tu.

Hari dah start malam, orang makin ramai.Makin meriah.

Cermin ala-ala gundik maharaja dok guna..Macam-macam pesen ade.Aku beli jugak untuk mak aku.

Haaaa..teka ni ape?? Jangan kate kaki b*** pulak. Mula-mula seram jugak aku tengok.Ramai yang jual bende ni kat sini.Pakai kopiah pulak tu...Ade tulisan halal lagi. 
Tapi sebenarnye kaki kambing! Orang die beli, pastu makan sambil lepak kat restoran ratah kaki kambing, pastu dah licin, buang!! Aku tak tau le ape rase, tapi kalau bapak aku tengok ni mungkin die pun berkanan nak beli jugak.

Lagik..mereka yang menjual kaki kambing.Kalau pasar malam kat Malaysia, tren jual rangka ayam, kat sini jual kaki kambing hokey!!

Peniaga sate kambing..Ramai yang hensem-hensem tauu..Muka bukannye stock orang cina biasa..Tapi versi hero kpop yang dah siap buat surgery..Tapi diorang tak buat surgery laa...pipi already merah, hidung mancung, kulit putih..badan tough pulak tu..hiiiii

Hooo..yang ni tak tough..Tapi aku nak cerita yang sate kambing kat sini teramatle sedap..RMB5 secucuk. Die amik berapa cucuk yang kita nak pastu tabur rempah-rempah die macam jintan manis, serbuk lada, minyak sikit..Aku cuba buat kat rumah, tapi tak menjadi.Mungkin daging kambing die lain kot..

Abang hensem ni jual tofu pedas..diorang yang hensem ni kebanyakannya datang dari Ughyur, wilayah yang tengah bergolak sekarang. Biasa la, kalau yang buruk tuju kat orang Islam je..Tapi yang duduk kat Xian ni kebanyakannya dah lama berhijrah sini.

Gula tarik. Doh tu sangkut kat besi tu pastu ditariknya jadi panjang.

Iyahhhh!!!Ingat senang ke nak tarik, berat tau tak!!Jadi tontonan orang ramai jugak la bile depa dok tarik doh tu..Lagi-lagi kalau yang tarik tu hensem, lagi le ramai orang snap..muahaha..

Sate kambing lagik..Aku pun dah lupe berapa kali aku berhenti beli sate kambing. Asal beli je habis..asal beli je habis..Ingat nak bawak balik makan kat hotel, tapi tak sempat keluar dari Muslim Quarter dah habis.

Roti pita..Ni makanan orang sini.. Banyak yang jual kat sini.Aku nak beli, tapi nampak macam keras.Aku tak suka roti keras, sebab dah biase makan roti gardenia yang lembut, nak roti lembut je..hahah..

Kuih ni pun banyak jual kat sini. Sejenis manisan..rasa die macam pulut yang lembut..Aku ingat manis, tapi sebenarnye tak manis pun.

Noodle..macam laksa je kan??

Ini die nak buat kuih keping yang manis tu..ape ntah name die..tapi kalau kat tempat kite memang dah taraf kuih tradisional dah..

Ni pun jenis manisan jugak..aku malas nak try ni walaupun ianya nampak menyelerakan.

haa..roti-roti ni orang die beli, pastu duduk kat depan kedai makan, cubit kecik-kecik letak dalam mangkuk. Pastu panggil tuan kedai suruh isi sup dan bahan-bahan lain..ramai gile orang die buat camtu. Aku nak try jugak, tapi tak reti nak cakap camane dengan tuan kedai.

Erk..kat sini pun banyak rare..aku pun tak tau binatang ape ni...sebab aku snap pastu terus blah.

Hari kedua aku datang Muslim Quarter aku masuk salah satu restoran nak makan mee..memang out la nak bercakap..Bile masuk pun orang dalam restoran ingat alien yang masuk..Pastu tuan kedai tolak anak die yang umur 10-12 tahun datang kat aku..Budak tu explain kat menu yang ini nasi, yang ini noodle. So aku amik la noodle..
Yang atas belah kiri tu kuih jenis pulut jugak. Kuah hitam tu manis..memang sedap.. 

Tu menu die.Ade paham??

Tofu pedas yang abang hensem tu jual. Nampak je camtu..tapi pedas! Actually makanan kat sini memang pedas. 

Fried pancake. Die goreng pancake tu, pastu sumbat daging dan sayur kat dalam.

 Masa hari pertama, kami tak tau nak makan ape..sekadar beli sate kambing dan kuih-muih manis tu je. Nak masuk restoran plak, macam bingung..Bile lalu depan gerai ni yang dok menggoreng ni, tuan die tegur, Malaysia? Aku terus berhenti..tengok makanan die tu macam menyelerakan sebab macam ala kebab malaysia ..So aku nak beli la satu..Die tanye nak sayur mane?Ade 4 mangkuk sayur.Ade kobis, daun bawang dan dua lagi mangkuk yang tak sempat tilik sayur ape. 
Dengan bangganya aku cakap campur semua! Bila dah datang, amik kauu..masin puritt!!
Bukannye masin garam, tapi masin jeruk..so aku boleh telan le sikit-sikit. Bercinta aku nak habiskan kuih ni.. Rupenye sayur-sayur tu adalah jeruk. Padan la tauke die tu muka terkejut bile aku cakap nak semua sayur.
Dan Eiza keluar dari kedai tu kejap pegi cari teh.. Nasib baik teh die sedap.

Orang sebelah aku ni order satu mangkuk mee, pastu pancake tu lagi, makan sorang-sorang..tak tau le camane die boleh habiskan..Mee tu banyak tauu..Kuih tu kami makan 2 orang pun boleh buntal.

Restoran ni le kami masuk.

Sate sotong! Sotong die besar-besar pulak tu.. Mase aku nak beli, ade sorang couple mat saleh ni tanye aku yang tukang buat tu muslim ke tak. Aku cakap yes, muslim. sebab gerai die tu ade tulisan jawi 'Lailahaillallah' dan 'Halal'..Pastu die terus order..
Motiff??Nampak sangat yang muslim ni pembersih bile bab makan kannnn..


Serius aku dah rambang mata duduk sini..

Mungkin sebab aku dah lama tak pergi pasar malam dan uptown kat Malaysia, jadi aku jakun..

Aku suka dengan makanan yang dijual.

Si Nobita memang gelarkan aku food warrior..Jadi, rasekan le bile food warrior duduk kat tempat ni.

Aku memang suka chinese cuisine.

Aku memang suka streetfood..

Jadi bile dah jumpe streetfood chinese yang halal ni, sebab tu aku jadi double exited!

Jangan tanye aku berapa harga tu, berapa harga ni. Sebabnye aku pun tak tau berapa duit aku habis kat sini. Tapi yang pasti memang banyak!

Sebenarnye kat Xian ni aku dah over budget disebabkan Muslim Quarter ni, tapi sebab di Beijing dan Chengdu aku tak banyak belanja, dapat le cover.

Sedar-sedar je dah dekat jam 9malam kami kat sini..

Mula-mula plan hari ni nak pergi ke Masjid Xian..Tapi sebab khusyuk sangat tengok makanan, kami masuk masjid time jemaah dah habis semayang Maghrib..

Kami solat je terus kat sini, tapi untuk pusing ambil gambar, kami nak datang esok petang je..

Dah, moh le kite balik hotel.

On the way balik tu lalu ikut dataran dekat dengan roundbout bell tower..

Lagi meriah!!

Lagi banyak street performance!!

Orang main layang-layang panjang pun ramai..berekor aku tengok layang-layang tu.

Akhirnye sampai jugak hotel..

bersambung...

10 comments:

  1. wahhh makan saje! kaki kambing pun nampak sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau le ape rase kaki kambing tu..Lain kali pergi komfirm nak rasa bende tu

      Delete
  2. Sate kat China memang sedap sangat... Kaki kambing tu ada dagingnya ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..kene tanye orang yang dah biase makan kaki lembu

      Delete
  3. Assalamualaikum.. Lama tak jejak kaki ke sini membaca hahaha.. maaf la yer.. :D diri sendiri pun sibuk sekarang ni :D
    Makanan Halal kat China memang awesome kan.. baru pergi Shanghai, Shezen dengan Guangzhou jer.. insyallah akan ke sana lagi :D

    By the way mohon vote blog saya di Malaysia Social Media Week 2015 dalam kategori Best Travel Blog :D

    ReplyDelete
  4. Fuuhhhh...boleh bertapa siang malam pagi petang kat sini...makan punye pasal

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann..betul kak..sye suke sangan Muslim Quarter ni

      Delete
  5. Meleleh air liur tgk....kat china makanan dia sgt variety kan...jumpa yg halal mmg terbaekkkk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..memang exited jumpe gerai yang jual makanan halal bile kat tempat orang ni kan

      Delete