Wednesday, January 16, 2013

Minang Kau Bau : [Padang-Tasik Maninjau] Part 1



Entry Padang - Bukit Tinggi aku update pada 2013 walaupun trip ni aku pegi pada May 2011. 

Sebenarnye aku dah pernah ke sini mase belajar dulu dengan lecturer aku, masa tu student lagi..kami pergi pun lecturer yang support. So what to aspect kalau lawatan budak sekolah kan..kami melawat Universitas kat sini, kemudian singgah Bukit Tinggi sekejap..

So bile AirAsia ade sale, aku trus grab. Call mak,ayah & adik semuanya nak ikut..
Nasib baik le dapat tiket murah tu dengan RM55 return..itu pun sebab aku beli guna kad plastic, kene charge RM10..kalau tak harganya RM45 je.



Okey, trip kali ni bukannye dengan family aku je,tapi officemate aku pun join sekali(satu department)..secara tak langsung, jadi le office trip..haha

Preparation??
Disebabkan aku yang offer semua untuk join trip ni, secara tak langsung aku le organizer. memandangkan aku malas nak fikir, aku amik le travel agent kat sane..buat deal dengan Raunsumatra (rasenye ramai yang kenal TA ni.) melalui YM je..dah bank in deposit, diorang cakap akan ade orang  tunggu kami di airport nanti. so, senang cerita..


Sepatutnye trip kami ni total 9 person & 1 infant..
tapi salah sorang tarik diri..tak lain tak bukan,adik aku..(mentang-mentangle aku support tiket,sesuka hati die cancel nak pegi)..huhu….
sebenarnye tarikh trip ni dah clatch dengan Viva thesis die..so, mmg tak boleh nak elak le kannn..

Di hari kejadian, pagi-pagi lagi kami dah datang LCCT.Since ni le first time aku naik flight g obersea & semua group ni dok mengharapkan aku je,so kelam kabut le kejap..mane nak check in barang,mane nak check in diri sendiri(padahal time tu dah buat web check in dah..haha)

So, flight kami bertolak jam 8.30pg..
sampai sane jam 9.45 pagi..sampai di airport, ternampak le ‘signboard’ FIZA & THE PARTY..so tau le aku, yang itu le travel agent kami..
 


 

Diperkenalkan travel agent kami, Mr. Nanang..tapi die kate boleh panggil die Anang je.boleh le sama  dengan ex-Krisdayanti..mesra juga TA aku ni..
Awal-awal lagi kami request nak g sarapan sbb tak sempat isi perut kat airport tadi.
dibawanya kami di Rumah Makan Lanun Ombak. Kalau korang aspect kat sini ade sarapan macam kat M’sia ia jauh sekali..takde kuih mueh ye..yang ada terus Nasi Padang..
tapi kami taknak nasi padang..order Murtabak bakar je dulu.yang lain ade order roti canai..(nasib baik le ade roti canai.)


Dah isi minyak, kami teruskan perjalanan ke Tasik Maninjau, berdekatan dengan Bukit Tinggi. Sebenarnye korang boleh pilih samaada nak stay di Padang dulu atau tidak. Tapi memandangkan Bukit Tinggi le tempat pelancongan kat sini, kami terus je keTasik Maninjau.

Atas van ni Anang bagi le sikit penerangan pasal Sumatera ni.Ni le bagus kalau amik travel agent, serba serbi die akan terangkan..Sumatera ni ade berapa negeri, pusat bandar,jumlah penduduk, kesan gempa besar hari tu, camne nak pasang parabola, kenapa kubur depan rumah.kenapa boleh dikatakan setiap rumah ada sawah padi sendiri,ade kolam sendiri..semua die bagitau..



Penat semua dengar,akhirnye kami tertido..ye la,penat dowh..kol 4 pagi lagi dah bangun nak g airport pagi tadi.Bagi aku & team officemate dari JB plak kene drive ke Nilai dari JB kol 12 mlm.So, boleh dikatakan sepanjang malam kami tak tido.

Kami dikejutkan Anang bile sampai di Lembah Anai…Walaupun dulu aku dah pernah pegi kat air terjun ni, tapi aku wat-wat exited la untuk tak menghampakan semua..Kat sini air terjunnya tinggi  dah dipercayai kalau kite basuh kaki & muka kita kat air terjun ni, hajat kite akan tercapai..
korang caye??tok sah la caye..haha




 Aku cuci muka..airnye memang sejuk bangeett..time tu jugak ade suara dari arah mak aku yang dok kat nun..."Haa..mintak hajat biar cepat kawen."aku ingatkan mak aku, tapi rupenye abang din yang nyorok belakang mak aku..cehh..abg din rupenye..Mak aku gelak je..


Kat sini jugak ade jual kerepek.kteorang beli kerepek untuk buat stok makan atas bas.



Seterusnya kami singgah pulak di Pusat Informasi dan Kebudayaan Rumah Minangkabau..kat sini diterangkan le pasal adat, cara hidup masyarakat minang..since family kteorang memang dah keturunan minang, so takde le nak tau lebih lanjut sebab tau banyak dah..haha


model rumah minang

Dengan my mom

Kau ambil gambarku, kua ambil gambarmu..normal kan??

The symmetry

 Pelamin orang Minang

Pengantin orang Minang. Kalau nak main kawin-kawin pun boleh kat sini..Boleh pakai pakaian tradisional orang minang..tapi kene charge le..

Mak dengan ayah main pondok-pondok kawen..hikhik

Dah habis kat rumah Minang ni ni, seterusnya perjalanan kami terus ke Tasik Maninjau. 
Dah nak sampai kawasan tanah tinggi (dah rase sikit kesejukannye), kami singgah makan di Rumah Makan. Anang dah bagitau yang pakej kami ni termasuk dengan makan skali.
Kalau korang nak tau, style makan nasi padang kat sini, bile kite masuk je duduk kat meja, lauk-pauk akan dihidangkan atas meja sampai penuh..Kite akan makan lauk yang kite nak,pastu bile nak kira,mane lauk/pinggan yang terusik itu lah yang akan di charge.
So, kalau korang terasa nak cubit sikit lauk tu, better habiskan terus lauk dalam pinggan tu..
Since kami dah amik pakej, so ape yang ade atas meja tu, habis ke tak abis, charge die adalah same. So Anang nasihatkan habiskan je lauk atas meja tu..
 Nasi Padang..memang menyelerakan



Lepas makan, pandai pula TA ni bawak kami singgah toko sulamam kayu yang jual barang sulam-sulaman..belum ape-ape lagi dah shopping. So watduyuaspek bile berjalan dengan orang tua kann..bershopping adalah cara selamat untuk meriangkan hatinya. Kat sini pun dah tangkap beberapa kebaya sulam, telekung bagai..




 *note:kalau nak cari kebaya camgini, kat sini je yang jumpa kainnye ade kualiti ditambah dengan kualiti sulamannya bermutu. Kalau cari dekat toko lain & pasar atas, aku asyik jumpa kebaya sulam yang kualiti kainnye yang tak tahan lama

Perjalanan diteruskan ke Tasik Maninjau dengan melalui kampung-kampung orang..Seseungguhnya tempat ni mendamaikan..bile tengok sawah padi, kolam ikan depan rumah, rumah-rumah bumbung kerbau, ade terasa sayu dalam hati.Mungkin sebab darah orang Minang kot, sebab tu ade feeling gitu..cewahh..haha

Mak aku kate “kalau nak tengok Malaysia zaman 70-an camni la..”


Akhirnye jam 4 petang, kami sampai di hotel kami di Hotel Grand Malindo, Tasik Maninjau. Hotel ni bagi kami boleh le gredkan ia 4 star. sebabnye  location atas bukit, dengan sejuknye,dengan kabusnye..memang dingin kat sini..Bile dah check in, ape lagi,kami terus tido tak sedarkan diri sampai maghrib..
Sempat jugak Anang berseloroh cakap jangan malam ni cari suis aircond,nak tutup aircond pulak..
Makan malam kol 7mlm, tapi bile aku sedar tido  kol 6 dah gelap dah..rupenye dah masuk maghrib..jetlag kejap aku time ni..haha



 
Antara view Hotel Grand Malindo

Menu malam tu lauk-pauk macam lauk Malaysia juga. Lepas makan, memandangkan takde aktiviti lain, kami masuk bilik tido since penat pun tak habis lagi..
Nak dijadikan cerita, memang malam tu aku cari suis aircond nak tutup sebab cuaca sejuk sangat.

bersambung....

1 comment: