Sunday, February 8, 2015

Amazing China 2014 [Beijing-Xian-Chengdu] : Day 2 (Niu Jie Mosque)

Sambungan dari Amazing China : Day 1 [Summer Palace]

Okey, Next Destination!!

Plan kami seterusnya ke Beijing Olympic Stadium..
Duduk dalam subway tu dok berkira-kira nak turun kat station mana, sebab kalau tengok map, turun di St. Olympic Sports Center yang dekat. Tapi aku konfius, sama ada main entrance untuk tourist kat situ ataupun dekat St. Olympic Park.

Kami buat keputusan turun je dekat St. Olympic Sports Center. Mase ni kaki aku dah start lenguh sebab atas train tak dapat tempat duduk pun.

Satu perkara yang aku perasan, orang Cina dalam subway bila dah tengok ade orang bangun dari tempat duduk, terus depa pi berebut kat tempat orang tu. Takdenye nak pandang kiri kanan kot-kot ade orang tua ke, orang mengandung ke..janji 'aku dapat duduk'. Kesimpulannya, orang kat sini lagi pelahap tempat duduk berbanding dari orang KL naik train. So memang aku takde can le nak duduk..

Mane tadi? kat St. Olympic Sports Center kan?

Dah sampai sini, kami keluar train, tengok ramai orang-orang yang berpeluh ala-ala atlit pakai pakaian sukan..

Ramai gilee!!

Aku dah rasa tak sedap hati.Mesti ade acara ape-apa kat sini ni..

Keluar dari station, komfirm!!

Ade larian marathon daaa..Sedar-sedar kami berdiri kat tempat orang dok sambut pelari marathon tu..semua bersorak lempar reben pastu terkam pelari tu bagi bendera & air..

Habis tu, kami nak terkam  ape?

Aku cume nampak Stadium tu dari jauh je. Nak masuk memang tak boleh le sebab gate entrance ke stadium tu dah dijadikan lane penamat.

Huhu..sedih..

Nampak gayanya kita dah salah timing la Eiza..Moh le kite keluar dari sini.

Aku nampak stadium dari jauh. Itu le gate kalau nak masuk kawasan stadium, tapi aku tak boleh masuk sebab atlit Marathon tu keluar ikut gate tu.


Masuk balik subway station, mula-mula hajat nak pergi ke next station, St. Olympic Park. Mana tau, kot-kot situ le tempatnye untuk tourist masuk.

Tapi melihatkan keramaian orang kat dalam station tu, dengan masing-masing berpeluh menitik, tak jadi le aku nak pergi..

Lastnye kami plan ke next destination kami, Niu Jie Mosque.

Atas train tu, camane ntah aku boleh ubah fikiran. Jom kita balik hotel dulu la..perut aku nak membuang plak rasenye..Rupenye Eiza pun same, nak sahut panggilan alam jugak. Maka kami terus ke hotel. Waktu tu jam baru 1.30 tghari.

Sampai je hotel, aku tanye receptionist tu kalau nak pergi Beijing Olympic Stadium, turun kat station mana.

So die jawab Olympic Park St.

Komfirm!!Kami dah salah turun tadi.

So plan nak Beijing Olympic Stadium kite tangguhkan keesokan hari je.

Dah dapat check in bilik, memang tanjat le boboi bile tengok bilik tu.

Bukannye bilik kami bersepah, tapi dinding toilet tu dari siling ke lantai ialah jenis cermin. Jadi nampak la kalau nak menyahut panggilan alam dalam toilet tu.

Haish!!!Dah le perut dah tak tahan..

Dah satu keje aku carik paper tampal kat dinding cermin tu.

Dah le suratkhabar takde, penyudahnye aku tampal kertas map & subway yang ade..kertas booking hotel untuk Xian & Chengdu pun aku guna sekali.

Senang cerita, aku tak recommend hotel ni kalau korang nak ambik private room. Kalau amik dorm maybe boleh lagi sebab aku masuk shared bathroom die level bawah tu okey lagi.

Dalam bilik. Sorry la, bersepah..takde mase nak snap dulu awal-awal masuk bilik. Maklumle, beberbut nak masuk toilet.haha...sekali....!!!

Tengok dinding toilet dari atas sampai ke bawah tu cermin..nampak bayang orang kat dalam wooo...takde mase nak berimaginasi lebih-lebih!!Akhirnye tampal dengan segala kertas yang ade.

Dah settle semua termasuk solat, aku terlelap kejap.

Sedar-sedar dah jam 4ptg..

Huh!!Bazir masa tau..Ni yang malas kalau balik hotel time tengahari ni, mesti kalah tengok katil.

Tapi takpe le, dapat rehat kejap..lagipun malam tadi tak dapat tidur proper kat airport, so ini le gantinye.

Kami keluar dari hotel dan terus ke St.Zhangzhizhonglu ..Destinasi kami seterusnya ialah Niu Jie Mosque.

Untuk ke Niu Jie Mosque, station subway yang terdekat ialah Chaishikou St.

Keluar dari station ni, nak mudah kami kene naik bas no 41,  aku dah pening mana arah nak tuju sebab betul-betul di simpang 4 yang mana jalannya adalah 8 lane.

Dan semua penjuru tu ade pintu exit dari subway station. Sekarang ni aku keluar dari exit pintu C tapi aku dah konfius kat mana nak tunggu bas no 41 tu.

Rupenye kalau nak naik bas tu kene keluar subway station ikut Exit A. Sebab aku malas nak cross bawah tanah, kami menyeberang je jalan 8 lane tu.

Fuh!!Memang adventure habis.

Ade zebra crossing pun tak guna. Lampu hijau untuk pejalan kaki pun tak guna. Siap kene berebut dengan kereta time nak melintas tu. Aku follow je pakcik depan melintas..kalau aku ikut peraturan jugak, memang sampai ke malam le aku kat situ.

Aku pun pening dengan sistem jalanraya kat sini..Bile lampu merah, kereta yang nak belok ke simpang tu boleh berhenti kat tengah-tengah persimpangan empat tu dan kereta still akan jalan jugak walaupun lampu merah..betul-betul aku konfius.

Dah naik bas no 41, agak-agak jumpa kawasan orang ramai pakai kopiah, aku turun le..Sekeliling banyak kedai Halal..

Tapi masalahnye nak cari masjid pulak kat mane..

Aku tau kami dah dekat dengan masjid, tapi nak cari entrance die tu tak jumpa.

 Bila dah nampak signboard kedai camni, tahulah aku ini le kawasannya untuk turun dari bas.
Tempat parking basikal.

Pintu masuk ke masjid terletak sebelum simpang sibuk ni. Seberang sana, banyak restoran halal yang mewah..

Sedar-sedar aku dah duduk kat area belakang masjid dah..

Dari luar pagar, aku nampak pompuan bertudung masuk kawasan solat. Tapi kami kat luar tak boleh masuk..

Aku tanye pak guard kat situ, die tunjuk aku kene masuk ikut depan. Jadi patah balik le kami..

Sampai entrance depan, elok-elok orang dah azan maghrib.

Akhirnye dapat jugak aku dengar Cina Muslim melaungkan azan. Diorang tak guna speaker pun,cukup je laungkan dekat centre kawasan lapang tu.

Sebab hari dah senja, cahaya matahari ade lagi, kami round dulu dalam kawasan masjid sebelum masuk solat.

Ada rumah imam, bilik mesyuarat, tempat masak, kelas iqra'..besar jugak kompleks masjid Niu Jie ni.

Pakcik yang depan sekali tu le yang bagi azan.
 Rumah/bilik yang ade dalam kawasan masjid ni. 

Lorong menuju ke Main Hall masjid

Ini mungkin pejabat masjid kot.

Yang aku tanda biru kotak tu sepatutnye main entrance die. Tapi sebab dah uzur pintu gerbang die agaknya, kene masuk kat aku tanda merah tu. Tu pasal aku terlepas sampai ke belakang masjid tu. Yang ruang paling besar tu ialah main hall masid, kawasan lelaki. Hall untuk perempuan pulak atas sekali belah kiri.

Sikit sejarah pasal masjid ni.

Masjid ni merupakan masjid tertua di Beijing, dibina pada zaman Liou Dynasty, tahun 996M dan dibesarkan di bawah dinasti Qing di bawah pemerintahan Maharaja Kangxi.

Dah!Tu je aku nak cerita..haha

Kami nak masuk solat jap..Cari bilik wudhuk, memang terasing dengan hall solat.
Dah le sejuk dengan air, nak berjalan pi hall solat tu rumit jugak le sebab kaki aku kesejukan malas sarung kasut.

Dah habis solat, kami keluar dari masjid, pergi hall solat untuk kaum lelaki. Kat sini besar sikit ruang die..Mula-mula aku takut nak masuk hall tu mane tau tak boleh masuk. Tapi tengok pak-pak imam kat situ ignore je kami, menandakan pelawat perempuan boleh masuk le tu..

Sempat le aku teliti binaan Cina zaman dlu.. Memang teliti ukiran khat die..

Hall solat untuk wanita

 Belah kiri yang ade kakak tu tempat ambik wudhuk. Kalau kat Malaysia aku tak kisah pun..Tapi kat China ni, dengan suhu drop to 8 degree bile dah malam, aku jadik kisah sebab air nak amik wudhuk pun dah sejuk.hihi..

 Dalam tempat solat

 Siling

  Belah kiri tu ade banyak kerusi meja untuk hafizah hafal quran.

Main hall, ruang solat untuk lelaki.

Kemudian kami keluar dari Niu Jie Mosque, nak cari restoran nak makan.. Aku memang dah target nak makan kat sini sebab sini le boleh jumpa restoran muslim.

Tapi masalahnye aku tengok setiap restoran tu besar dan aku tengok cina-cina yang makan dalam tu umpama makan besar famili.

Jadi aku takut nak masuk sebab aku boleh agak, harga die mesti mahal..

So aku berhenti beli roti goreng kat tepi jalan tu, aku tanye makcik penjual tu..Bukak apps kamus, aku tunjuk 'restoran' 'noodle' dalam pinyin..

Lepas tu die masuk, amik namecard..

Ah sudahh..ape pulak die nak berbisnes ngan aku ni...

Rupenye die tunjuk nama kedai tu..die suruh jalan straight, belok ke kanan..

Laluan yang die tunjuk tu memang laluan aku nak ke subway station. Maka kami ambik keputusan berjalan kaki je la ke subway. Kalau jumpa restoran tu, kami berhenti makan , kalau tak terus balik hotel je la jawabnye.

Gigih aku hafal tulisan cina bile tilik signboard setiap kedai..Akhirnya jumpa jugak kedai tu..

Masuk je, semua pandang..pastu lelaki pelayan tu suruh kami duduk kat satu tempat yang selesa sikit..

Aku pi beli mee tarik kat tempat casher tu..aku tanye kot ade mi fan (nasi), die jawab takde..cuma ade mee je..
Pastu aku tengok orang sebelah aku amik daging slice..so aku pun order sekali..

Makan le kami mee tarik original cina..

Tapi Eiza tak boleh telan, tekak die tak terima. Jadi le aku je yang gigih makan mee tarik dengan daging tu..

Dalam kedai. Kalau nak beli makanan, kene amik sendiri kat belakang nunnn,tempat pakcik baju putih berdiri. Kat situ nampak le orang buat mee.

Mee tarik dengan daging slice. Daging tu masin sikit, perit lidah aku..Kalau nak pedas, tambah je sambal dalam mee.

Dah siap makan, kami pulang ke hostel..

Kalau nak masuk toilet, mesti ade pesanan, "kite nak masuk ni, jangan tilik cermin ni eh.."

Haish..memang seksa la guna toilet cermin.haha..

Bersambung...


4 comments:

  1. hiks. kalo toilet camtu, kene off lampu bila kat dalam. nnt takdela nampak bayang sape kat dalam tu buat keje. ahaks. but still... segan kotkan! hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa..tak terpikir plak bak tutup lampu.tp rasenye still tak confident jugak.haha

      Delete
  2. Tidakkkkk......hehheh.....kami pernah kena toilet mcm ni....siap pintu xleh lock lg.....cisss sungguh sapa nyer idea gini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasenye mmg style kat china kot..klo tengok wayang china, byk kali cerita tunjuk nampak aweks mandi di sebalik glass wall.haha

      Delete