Wednesday, February 27, 2013

Umrah : The Intro

Dah lame rasenye tak update blog. Ni kes virus M telah menyerang le ni..

entri Minang pun aku tak habis update lagi..tapi nampaknye kene hold le dulu kejap.

Sebabnye,aku akan menjalankan ibadah umrah di awal March ni.
tak sangka bakal menjejakkan kaki ke sana dalam jangka masa terdekat ni.

Sebenarnye berkat ajakan mak ngan ayah le aku dapat menunaikan umrah. Mula-mula plan nak pegi umrah ni cuma ayah dengan mak aku yang nak bawak tok aku ke sana. Tapi sebabkan mak aku dah rimas tengok aku berjalan ke hulu-kehilir, die cakap baik duit tu bawak pergi umrah je..

Aku terdiam jugak mase mula-mula die ajak tu. Die tanye 'Kenapa??sebab takut??Amalan tak cukup lagi??"

erk..camne mak tau ni?anak die liat nak bangum solat subuh..huhuhu

pastu aku jawab,nak cover balik.."Bukan le makk...duit tak cukup lagik.."

pastu mak aku cakap.."Takpe,niat je dulu dalam hati,nanti Allah SWT permudahkan jalan kite sana"

dan Alhamdulillah..memang betul kata mak, ade je cara nak cari duit untuk ke sana. Dan akhirnye keputusan dicapai, kami pergi 5 beranak.Mak, Ayah, Tok, Aku dan adik perempuan aku.Tapi last minin group kami ditambah lagi sorang iaitu bapa sedara ayah aku yang merangkap atok sedara aku le..

 Mase nak cari pakej untuk umrah tu, memang pening aku pilih yang mana. Walaupun semestinya ayah aku yang uruskan, tapi bile tengok ayah aku dah pening nak pilih yang mana, aku pun tolong le survey pakej mane yang bersesuaian.
Ade umrah-ziarah. alfajrtravel , umrahonline, ZahafizTravel, alqudstravel, yaskin, ashhartravel , muhammadiyahtravel, rayhar..

Tapi semuanya lebih dari 5k!!

Adoi la, makin lama makin mahal pakej umrah ni.
rasenye dulu 3.5k dah dapat ke sana..tapi sekarang kene ade 5k ke atas baru dapat. Itu pun baru basic.Belum lagi kalau nak melancong Istanbul Aku Datang..
*noted:Kalau korang ade simpan niat nak ke sana, baik pergi awal-awal sebelum harga pakej ni mencecah pada 7k.


Bagi family kteorg, mesti le kene cari budget.Sebabnyee...err..mestila nak budget.kite bukannye nak mewah sangat,cukup le sekadar tempat berteduh untuk buat amal ibadat kat sana.
Lagi satu sebab, ialah sebenarnye budget mak,ayah dengan tok aku disuppport oleh pakcik aku. So bile orang dah belanja ni, tak boleh le nak amik yang lebih-lebih..Lagi pun budget untuk dengan adik aku tu sendirian berhad,so semestinye le selection adalah yang paling budget..hihi

Lagi satu memandangkan lokasi aku kat JB, Ayah, Mak dengan Tok aku plak kat KB, Adik aku pulak kat KL, bende ni pun kene diambilkira jugak.

Akhirnye ayah aku terjumpa Tiram Travel di KB. Pakej die pulak antara yang termurah aku jumpa iaitu RM4790 sorang!

Dan kami akan ke Makkah terlebih dulu baru ke Madinah.

Tanpa pikir panjang, kami pilih yang ni je memandangkan Tiram Travel pun dah kukuh dalam industri ni.tak perlu nak pikir kalau travel agent songlap duit ke ape.*bende songlap ni dah terjadik kat pakcik aku.dah register siap, bile tibe hari nak berangkat, bayang agent tak nampak..

Dan preparation pun dah boleh buat

Kursus Umrah
Memandangkan lokasi aku kat JB & ibu pejabat Tiram Travel pun kat JB, maka takde masalah untuk aku. Kat JB ni die buat dekat Masjid Wadi Hassan dari 9pg-12tgh. Mase aku pergi tu ramai le jugak yang bakal jemaah yang datang. Tapi ape yang dikesalkan, waktu break untuk breakfast jam 10.30pg, jemaah semua dok berebut amik makanan.tak kira yang tua,yang muda dok main tolak-tolak..hasiyh..sampai pinggan mee terbalik, air tumpah..Serius takde sikap muslim sejati yang bakal mengerjakan umrah.huhhh

Pakaian
Memandangkan aku ni tergolong dalam golongan special (tak cukup ketinggian dan bahu kecik!!), pencarian jubah kat kedai adalah tidak digalakkan. Kalau aku cari jubah kat kedai pun, kene repair kecik dan potong lagi. Akhirnye mak aku borong kain kat Jakel, buat jubah untuk semua orang. Terima Kasih Mak!!

Aku just listkan ape yang aku prepare ye..
Jubah - 4 helai
Baju Kurung - sepasang
Telekung - 2 helai(tampa kain)
Tudung-Yang tudung ni memang pening aku nak bawak berapa helai.
Baju nak tidur-pandai-pandai le budget
Stokin, sarung tangan, kain dalam (yang seluar punye tauu)
Kasut bertutup dan selipar
Sunglasses 
Toiletries
Charger Tab, Phone, Camera.(kalau korang takde gadget bagai tu lagi bagus, senang sikit nak packing. Aku punye charger je dah masuk satu beg kecik. Dengan earphone laa..kepala pug laa..adik aku tumpang charger iphone die laa..ayah aku tumpang charger note die laa...memang penuh)

Duit
Pertukaran duit dari RM ke SDR ni tak le merumitkan sangat. sebab nilainye adalah lebih kurang sama je.
Tapi mase aku nak pergi tukar tu 1riyal=0.86sen. Then aku pun tukar le..
Pastu adik aku pulak kat KL jumpe 500 riyal= RM420.
terus aku tukar lagi untuk mak, ayah dan tok aku..
Mase tengah packing baru aku perasan yang aku simpan duit Riyal dengan Rupiah sekali. dan aku nyaris-nyaris ambik Rp5000 letak dalam beg & 500Riyal tu aku simpan kat umah.Hasiy..nasib baik..

Ilmu Pengetahuan
Ilmu pengetahuan ni le yang paling penting.Kalau semua siap bagai, tapi dalam still  lagi dok buat dosa, tak tau den nak cakap apa. Panduan untuk mengerjakan umrah tu jangan risau. Pihak agent akan kasi buku panduan. Kalau pengguna android @ smartphone  tu boleh download app kat kedai die. Aku banyak dapat info dari M-Umrah. Ade banyak lagi apps lain, tapi kalau download, tak bace pun tak guna jugak kan..

Hari ni jugak aku akan berangkat ke KL dari JB. Tiket flight ke KL nasib baik le aku sempat grab mase promo.Dapat dengan harga RM29, terime kasih pakcik Tony.
Aku akan berangkat ke Mekah esok,1/3 hingga 12/3

Semoga selamat perjalanan kami sekeluarga di sana dan kami dapat menunaikan ibadat dengan jayanya.Aminn...

*Thanks to blogger ustaz-ustaz &travelog blogger yang lain kerana banyak memberi maklumat untuk perjalanan umrah di sana.

1 comment: