Tuesday, February 3, 2015

Amazing China 2014 [Beijing-Xi'an-Chengdu] : Day 1 [KL-Beijing]

Bismillahirrahmanirahimm...

Berdebau aku nak nak buat entry travelog China ni..Sebab aku risau akan terbengkalai dek virus malas. Sebelum ni style aku , draft je dulu, baru post.. Tapi untuk travelog ni, aku malas nak buat draft..siap je terus post.

Lagi satu, mase nak siapkan entry Jepun dulu memang aku semangat nak sharing kat orang berbanding dengan China. Bukan sebab China tak best, tapi sebab Jepun terlalu best.hahahah

*mati la pening nak paham.

So harap faham le kalau travelog China ni tergantung. Time tu, feel free to email me, kejutkan aku untuk siapkan travelog ni.

Lagi satu yang buat aku pening, puas aku dok pikir ape tajuk yang sesuai untuk trip ke China ni.

Mula-mula nak gunakan title Pengembaraan Doremon dan Sizuka (my travel partner, Eiza), tapi macam tak lengkap pulak takde nama Nobita.

Akhirnya title Amazing China dipilih sebab bagi aku, China memang selayaknya terima tagline tu.

Sebenarnye, trip ke China sepatutnya adalah bertiga, tapi saat akhir, jadile berdua.

Macam biasa, nama Nobita mesti nak menyelit sekali dalam cerita aku. Mula-mula adik aku, a.k.a Nobita ikut sekali dalam trip ni. Tiket flight pergi balik pun dah beli, Tapi tiba-tiba die taknak pergi sebab sistem kewangan die tengah bergolak.

Jadi, aku tak boleh nak paksa dia sebab kalau aku paksa jugak, means aku kene support die punye budget. Aku punye budget pun semput, apetah lagi nak support si Nobita,iye dokk..

Jadi, aku buat kesimpulan yang hobi si Nobita ni ialah burn tiket flight.

Ini bukan pertama kali die burn tiket. First time mase trip famili kami ke Padang, second time masa trip aku ke Bandung. Dan trip ke China  ialah kali ketiga.

Padahal mase beli tiket flight ke Beijing, aku tak offer die pun,die yang beria nak ikut sebab dengar aku nak shoot terus sampai ke Chengdu.

Tuptap, die mengalah di tengah jalan pulak.

Dah!!

Doraemon dah malas nak bebel kat Nobita. Baik aku fokus nak siapkan entry travelog Beijing-Xian-Chengdu ni..

Okey, mane nak mula ni??

Aku dah ceritakan serba sedikit ape persiapan aku sebelum ke China. Korang boleh baca kat entry budget travel, aku dah inform serba sedikit persiapan aku.

Antara yang utama ialah tiket train dari Beijing-Xian, dan Xian-Chengdu.Untuk beli tiket train ni, aku guna khidmat agent untuk uruskan tiket beli tiket train dan diorang akan hantar tiket tu ke hotel.

Selain dari tu, hotel pun aku dah book awal-awal di Agoda. Cuma hotel di Chengdu je aku book by email sebab hotel Traffic Inn baru je pindah lokasi. So diorang belum update lagi dalam agoda/booking/hostelworld,etc..

HARI KEJADIAN

Kita terus lompat ke hari kejadian, hari untuk bertolak ke Beijing.

Kebetulan, adik lelaki aku dah berpindah rumah dekat dengan TBS, so senang le keje aku. Aku mintak die drop kat TBS je. Dari TBS, aku amik tiket shuttle bus ke KLIA2 dengan harga RM9. Bas ni ada 2 jam sekali, so kalau dah terlepas waktu die dan nak cepat, better naik ERL je..

Nasib baik aku tak terkejar masa, so boleh la amik bas ni jam 2 ptg biarpun flight jam 7 mlm.

Sampai di KLIA2, aku solat dulu. Sementara nak tunggu Eiza, aku jalan-jalan dulu dalam KLIA2.

Sebenarnya aku ade misi kenapa datang awal ke sini.

*Flashback sikit sebulan sebelum kejadian.

Sebulan sebelum, aku dah beli satu sports camera jenama RD990..dah lama aku berkenan dengan camera ala go pro ni, tapi sebab aku kurang kegunaan, jadi aku hold dulu.

Bile dah dekat dengan date untuk travel ni, aku terniat nak guna sports cam. Sebab utamanya ialah camera ni wide lens yang boleh cover 170°. Selain dari tu, aku tengok variety show korea, contohnye Friends Over Flower yang mane VJ & member program tu guna gopro je untuk shoot mane diorang pergi melawat..mula dari atas flight,atas train, bas, dalam bilik semuanya diorang guna Go pro..

Jadi aku rase camera ni senang nak handle sebab die kecik. Jadi aku dah niat malas nak bawak DSLR yang berat gedabak tu.

Nak dijadikan cerita, aku beli sportscam tu online dengan seller yang boleh dapatkan stock direct dari China.

Bile camera dah sampai, aku belajar cara nak guna camera kecik ni..memang aku puas hati la..

Bila masuk minggu aku nak bertolak ke China, tibe-tibe aku sibuk gile minggu tu. Dengan kerja ofis yang nak kene siapkan, aku kene outstation ke JB, mak ayah aku pulak datang dari Kelantan then ajak bercuti di hotel kat Bangi sebab ayah aku ngigau nak duduk hotel biarpun rumah anak die dekat je.

Time aku sibuk tu jugak la camera yang aku baru beli aku tu rosak tak tau sebab ape. Terus punah harapan aku nak bercanda posing dengan camera baru. Frust toksah cakap la..dah contact seller, lambat pulak die punya feedback.

Macam biasa la,seller ni bile time nak beli,baik punye promote, bile rosak lambat la die punye service. Bila aku dah sampai China, baru la die dok bagi solution mintak aku post balik camera kat die,untuk die post balik ke agent die di China.

Nak dijadikan cerita,sebab aku frust sangat dengan sportcam yang baru beli tu tak boleh pakai, mase kat KLIA2 aku dah beli lagi satu sportcam brand RedBuffallo..

Pejam mata je aku swep kad plastik..nak tak nak aku pasrah je la awal-awal dah kene keluarkan duit. Tapi nak buat camane, takkan aku nak hadap guna camera hp je..

Jadi, bila nak bertolak ko baru nak beli gadget, bende ni perlu dielakkan. Sebabnye boleh kacau mood nak bercuti.

Jadi sepanjang kat airport hingga dalam flight,aku dok godek cara nak guna & setting..

Nasib la si Eiza pandai bawak diri dok sebelah aku..kami tak banyak sembang pun..die tidur, aku dok belek camera.


KLIA 2. First time aku guna KLIA 2 after LCCT.

Haa..sebelum aku cerita lebih jauh, aku nak cerita kat korang yang aku dengan Eiza ni jenis skima bangang bile dok berdua. Kami takde le nak bercakap, gurau kasar walaupun dah lama jadi BFF..Kami berdua jenis professional, cakap pun formal, gurau pun sopan. Kalau ade masalah pun, cepat cari solution..takde nye nak bertekak tegang urat. Tapi kalau datang si Ecah(sorang lagi travel buddies aku), time tu baru group kami jadi riuh.

Kenalkan, travelmate aku kali ni, Eiza. Abaikan tarikh kat gambar tu sebab snap gambar ni mase kat airport, belum ubah setting camera baru.

Jadi plot travel kali ni takde le bangang macam aku dengan Nobita. Disebabkan Nobita tu adik aku, so aku ngan die memang takde berlapik kalau bercakap. Bertekak pun ikut suka hati nak cakap, aku kutuk die, die kutuk aku adalah benda normal.

So, bile dok atas flight, aku say sorry to Eiza sebab tak sempat nak berborak dengan die sebabnye keje aku asyik dok belek camera baru je.

Die cakap, "Takpe..kite kan ade mase 9 hari lagi kalau nak borak. Banyak masa lagi kalau nak borak.."

Tengok!!Topik borak pun kami boleh simpan tauuu..

Sekali lagi aku say sorry kat Eiza sebab aku tak sempat nak study lebih pasal transport kat Beijing,Xian, Chengdu nanti.

Dan die jawab, "Takpe..nanti kite tolong Pja, kte kan sama-sama townplanner, so hal mapping & cari jalan naik public transport kite settle same-same laa.."

Tengok!!!Beza dengan si Nobita. Kalau Nobita, aku cakap camtu, mesti dah pucat muka die.

*Mati la bangga budak tu kalau aku asyik selit nama die je kat sini.

Ok, Next!!!

Flight kami bertolak jam 7.00 mlm dan sampai di Beijing Airport jam 12.30mlm.

Hai Pak Nassir!!Jumpa lagi kite.

Dah lepas immigration, amik luggage kami terus keluar..mase on the way keluar dari arrival hall tu ade orang dok jual simcard.

Kami pun riki-riki la kot nak terbeli simcard tu sebab aku rase aku memerlukan 3G kat china ni since aku kurang preparation dari segi map and others info..

Ada banyak pakej, untuk buat call sahaja ade, untuk 3G data sahaja pun ade.

Aku nak beli pakej 3G sahaja : 300RMB untuk 6GB, boleh guna sampai 90hari.

Kami dah keluarkan duit nak bayar, minah tu dah keluarkan simcard nak patahkan.

Sekali ade segerombolan pelancong makcik-makcik cina datang kerumun kaunter tu. Jadi minah tu tibe-tiba busy..

Mase tu aku tanye Eiza,

"300RMB berapa ringgit,eh?"

Aku tibe-tibe blur sebab dok terbayang currency Thai yang mana kalau Thai Bath, aku kene tolak kosong kat belakang jadi otak aku fikir RM30. Tapi skarang currency China kan..

"Kalau China kene bahagi 2.."

"Jadi...harga die lebih kurang RM150 le kan?"

Kami telan air liur..

Aku tengok minah tu, die macam dah pening sebab tibe-tibe customer ramai gile..

Slow slow kami undur, terus cabut!!

Takde maknenye aku keluarkan duit banyak tu semata-mata nak beli internet data.

Hakhak..kesian minah tu..

Jadi kami keluar..ramai agent yang menunggu customer diorang..tapi kami jalan senonong umpama dah expert..

Aku rilek tak terkejar sebab memang dah plan nak tidur kat airport malam ni.

Tapi aku tak study kat mane area strategik untuk port tidur. Yang aku tau Bejing Airport ni ade 3 terminal..kami mendarat die terminal 2 .aku dah confuse mana satu airport yang besar, sama ada terminal 2 atau 3..

Kalau nak lagi selesa baik kite pergi terminal yang besar, tapi sekali lagi aku confius sama ada terminal 2 ni kategori besar or kecik..

Kami keluar dari airport, tengok ade shuttle bus untuk ke terminal 3..Aku dapat agak yang terminal 3 lagi besar,tapi aku teragak-agak nak naik.

Camane kalau dah sampai sane, terminal 3 lagi kecik?

Camane kalau kat terminal sane lagi strict tak boleh tidur kat airport?

Aku try tanye orang-orang teksi & bas kat situ, tapi communication breakdown!

Akhirnye kami amik keputusan tidur kat terminal 2 je..

Ape yang tak bestnye kat sini?

Sebab antara seat die ade handle..memang masak buntut kami kene tidur duduk..

Haisyhh..kalau budak-budak boleh la tidur baring masuk badan celah handle tu, tapi badan aku tak muat!

Jadi la malam tu dah habis posing kami  tidur..bukan kami je terseksa, aku tengok orang lain pun terseksa!

Tak friendly user langsung airport Beijing ni.

Airport Beijing

Ada satu time tu, aku dah nak terlelap dah, tapi mata terasa nak tengok jam pukul berapa, so aku bukak mata..

Tapi tau ape yang aku nampak?

Ade sorang mak cik ni berlari dukung anak die yang dah bukak seluar pergi ke arah recycle bin. Dah sampai situ, die kangkangkan anak die untuk kencing atas recycle bin tu bahagian 'others'..

Arghh..siot!!

Pandai pulak tu ko kangkangkan bahagian Others, apasal tak letak kat Paper ke,Bottle ke..

Minda aku baru kosong nak terlelap, bila tengok aktiviti camtu terus kotor tau tak?

Akhirnye dekat jam 2.30 pagi jugak aku tidor kat seat tu..setiap jam aku tersedar,akhirnye dah jam 5.30 pg aku bangun nak pi toilet dan bersiap ape yang patut.

 Sorry Eiza, kene upload gamba yang tengah serabai ni jugak.Sebab dah takde gambar lain dah.haha

Airport Beijing yang penuh orang tidur..Ada dua-tiga buah sofa je, tapi dah penuh dengan orang dah baring. So terpaksa le aku ambik port kerusi yang ada handle.

Jam 6.30 pagi train airport express dah mula operasi..so kami pergi level bawah skali di terminal 2 untuk beli tiket..

Takyah pening, follow je signboard airport express then follow je orang yang nak naik train. Beli tiket pun di kaunter, tak payah guna machine.

First destination kami pagi ni ialah nak ke hotel dulu letak mak tapir di belakang ni..

Kalau nak naik Airport Express Train, turun level B2.

Bersambung....

5 comments:

  1. Wah...tazzabar nak baca cerita seterusnya. ....jgn malas2 k.
    Salam kenal!

    ReplyDelete
  2. Ala rindu nobita..hahhha

    Akak pun plan nak wat trip mcm ni tp nak guna agen...kdg2 jd mcm nobita best jgk kan??? Hahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak, kalau guna agent kat China ni, berbaloi jugak sebab takyah nak kene pening cari direcction nak communicate dengan orang die.hihi..
      tapi kene kental la dengan pujuk rayu diorang yang kerap singgah tempat shopping tu.

      Delete
  3. Wah, tak sabar nak baca trip you nie. Nak pegi beijing gak bulan 4. Tgh mencari tips dari fellow bloggers

    ReplyDelete