Tuesday, April 8, 2014

Pengembaraan Doraemon dan Nobita ke Jepun : Day 6 [Part 2] ; Kyoto [Ryoanji Temple]


Mana satu nak pergi ni? Ryoanji atau Ginkakuji?

Ryoanji dah dekat, tapi aku takut tk cukup masa. Ginkakuji pulak jauh dan semestinya tempat wajib pergi.

Kaki aku waktu ni lebih berat menghala ke arah kiri iaitu ke Ryoanji Temple. Aku ikut kaki melangkah...

Kalau ikutkan ada bas no 12 & 59 ke sana, tapi aku takut lambat, jadi aku jalan slow-slow. Kalau ade bas lalu kang, aku kejar le..aku nak kejar.

Dah lebih 500m berjalan,aku terjumpa sorang mamat Jepun yang macam baru balik dari Ryoanji Temple (sebab die pegang camera), aku tanye die jauh tak berjalan nak ke Ryoanji.

Di cakap "Not far, 10 minute walk".

Siyes wa tak percaya sama lu mamat..Kalau lu cakap tak jauh, maknanya jauh le tu..  Sebab lu olang stock jalan laju, wa stock kura-kura..

Time tu dah dekat dengan bus stop, so kami berhenti sekejap nak hilangkan penat lelah..

Kebetulan ada bas lalu.So kami naik bas.

Fuh!!Nasib baik naik bas..rupanya jauh jugak kalau nak berjalan.Naik bukit pulak tu.

Tengok!!

Kan betul aku cakap, jangan percaya kalau Jepun cakap tempat tu dah dekat...

Ryoanji Temple

Kalau Kinkakuji femes dengan templenya yang warna gold, kat sini femes dengan apa pulak?

Temple ni terkenal dengan batu-batu, kawan-kawan..

Ooooo..jadi kita masuk ni nak tengok batu laaa??

Betul..kawan-kawan sekalian..Moh kita masuk tengok batu-batu..

Tapi kene bayar dulu ¥500.

Laluan masuk..
Kene naik tangga untuk masuk ke temple..

Masuk ke bangunan ni aku tengok ramai yang duduk menghadap batu-batu ni..

Apa yang diorang ni buat aku pun tak tau..

Aku pun join diorang duduk sekali sebab kaki aku pun dah penat. Aku cakap kat Nobita, better kita berehat kat sini je dulu sebab kat tempat lain belum tentu kita jumpa seat nak duduk.

Duduk lah kami bersama-sama orang lain..

Syhh....diammm..

Diorang nak bermeditasi tuh...

Tapi kami nak rehatkan kaki je..

Ryoanji Temple ni dikenali sebagai The Temple of Dragon at Peace sebab tempat ni adalah untuk menenangkan fikiran dengan aura batu yang ada dalam garden ni. Rock garden ni dimiliki oleh Fujiwara Family yang memerintah waktu tu di abad ke 11 dan kemudian pada 1450  barulah temple ni dibina.

Dalam konsep Zen garden di Jepun ni, biasanya  digunakan 4 elemen iaitu batu, lumut, air dan pokok. 

Ryoanji ni antara temple yang terkenal dengan Japanese Rock Garden dan sebab itulah ia jadi tumpuan bagi peminat batu..

Eh???Betul eh..

Tapi sebab aku datang waktu salji, so tak nampak la camane diorang susun batu-batu halus tu dengan teratur. 

Yang aku nampak cuma batu-batu besar je.

Nampak tak salji turun?
Batu besar dan batu kecik..korang boleh nampak diorang susun batu kecik tu mengelilingi batu besar.Susah tu nak buat cam gitu..

Lagi...
Syyhh...orang tengah bermeditasi tuh..
Lagi...

Ruang dalam bangunan

Dah habis buang masa dalam ni, kami keluar keliling taman luar. 

Seriously cantik..Walaupun dahan-dahan pokok dilitupi salji, tetap nampak cantik. 

Tapi tu le, sebab ground dah ditutup dengan salji, aku tak nampak moss..Itu yang buat tak lengkap tu..

Tak pe la, nanti kita datang lagi ye Nobita..

Tasik yang ada dalam garden ni.
Path mengelilingi tasik
Jalan lagi..

Dah habis jalan dalam ni, kami keluar nak tunggu bas untuk ke Ginkakuji Temple.

Keluar ke bus stop terdekat, dah ada bas no 59 menunggu. 

Aku terus naik bas, kemudian baru tengok route bas no 59 ni nak ke mana. Dalam map tunjuk untuk ke Ginkakuji Temple perlu tukar bas ke no 203. Ada tiga bus stop yang mana aku boeh tukar bas, tapi aku pilih bus stop yang ketiga dan kemudian tunggu bas no 203.

Bas berhenti di bus stop paling dekat dengan Ginkakuji, ramai tourist turun. Nak ke Ginkakuji, jauh jugak nak menapak, kene lalu deretan kedai..

Kat sini baru le kami terjumpa kedai jual setem. Untuk post poskad, aunty tu bagitau kene guna setem ¥70 tapi tak hanya setem ¥50 & ¥80 yang ada.


Sementara menunggu bas, ini le yang aku nampak.
Gambar parit pun aku tempek..nak menunjukkan parit pun bersih..
Deretan kedai untuk masuk ke Ginkakuji Temple

Lepas terpongeh mendaki, akhirnya kami sampai di Ginkakuji Temple.

Bersambung..

No comments:

Post a Comment