Monday, September 30, 2013

Ozonetheraphy a.k.a Cuci Darah


Ramai yang gerun dengar bile aku buat treatment cuci darah.Ape yang nak gerunnye..Lagi lawak bile ade orang ingat aku dah kene penyakit kronik.hihi...
Sebenarnye tak bahaya pun cuci darah ni.malah memang ia bagus untuk kesihatan.Kirenye macam kite makan supplement le jugak.

Camne ek aku nak terangkan konsep die..Konsepnye gini,darah dalam badan dikeluarkan melalui salur (lengan sebelah kiri),then disalurkan masuk mesin,di filter dengan oksigen,kemudian darah yang telah difilter tu dimasukkan balik dalam badan(melalui lengan belah kiri).

Kenapa aku buat ni?sebab aku memang ade masalah peredaran darah tak betul.Sejak dari kecik bile dah start datang bulan,aku memang ade masalah dari segi jerawat.Jerawat yang naik bukan calang-calang,dah kire boleh berkawan dengan bisul dah.Jumpe doktor pun,die cakap peredaran darah tak betul.Doc bagi ubat darah,okey sikit..tapi macam biasa memang tak dapat puaskan hati aku sebab cik J still naik lagi.

Dan bukan setakat masalah cikJ je..Bagi mengelakkan aku dapat penyakit lain lagi sebelum umur mencapai warga emas dan ditambah pulak memang pemakanan orang zaman sekarang yang boleh mengundang pelbagai penyakit, aku buat keputusan untuk buat ozonetheraphy.Biarpun hasil die belum tentu cikJ akan hilang terus,tapi sekurang-kurangnye aku 'nampak' yang darah tu dicuci.

Sekali buat treatment ni,1/3 darah dari dalam badan akan keluar dan difilter.So,jangan bimbang,darah dalam badan kite still ade lagi,bukannye 100% darah tu keluar. Kalo le konsep die semua darah akan terus keluar,memang arwah le aku darah takde dalam badan. Lagipun,badan kite takkan mampu nak menerima darah baru yang telah difilter tu kalau semua darah difilter sekaligus.
                                            Gua masih mampu tersenyum,tak sakit pun..

Mase darah mula-mula keluar dari dalam badan aku tu,doc pun terkejut tengok sebab awal2 lagi dah nampak 'plak'(betul tak aku eja ni) yang keluar.Kirenye umpama kekotoran yang ada dalam darah laa..yang aku nampak kat sini,ketulan yang ade dalam darah.pastu ade warna putih sikit.doc kate itu le kolestrol yang ade dalam darah.*betul ke tak ni aku pun xtau sebab aku pun dah lupe doc cakap ape.hihi..

Lepas darah tu difilter dan dimasukkan pulak dalam badan aku kat lengan belah kanan.kat sini aku dah nampak beza sikit warna darah yang keluar dari badan dengan yang dah siap cuci.Setelah sejam upacara cuci darah ni,maka siap le..

Effect die lepas siap??erm..aku takde effect ape pun,cuma aku tak nak aktif bergerak sebab nak jaga badan aku dari pengsan.Tapi honestly aku tak rase ape2 pun. Doc pun cakap bende bergantung pada badan masing-masing untuk terima darah baru tu.Cuma malam tu kol 9mlm aku dah collapse..zzzz sampai pagi.

p/s: jangan tanye aku pasal harga,aku malas nak jawab.
K,bye..

Mesin filter darah tu



Yang jalur-jalur tu menandakan darah hasil kekotoran dalam darah.Tengok pada benda ni memang doc cakap darah aku kategori teruk.hihi..


Darah yang keluar dari badan aku. Kalau korang ade nampak kaler putih dalam salur tu, tu menandakan plak ataupun yang dikatakan kolestrol dalam darah.


Darah yang telah di filter dan akan masuk dalam badan.

No comments:

Post a Comment