Friday, May 30, 2014

Tak sepatutnya update ; Tapi nak update jugak!!

Dah lama tak update blog..

Aku sibuk nak menstabilkan diri  & lifestyle di tempat baru..Almaklumle, dari JB pindah ke KL..Dari environment dalam rumah, tempat keje, traffic jammed, menu makan, sistem kewangan...semuanya berubah.
Cultural shock le jugak..mane taknye, dulu nak pergi keje tak sampai 5 minit nak sampai office, sekarang dekat 1 jam..Dulu takde jammed, sekarang ade jammed.

Walaupun pindah dalam negara je, tapi banyak aspek jugak nak kene sesuaikan diri..Itu belum pindah Jepun lagi..mesti lagi banyak mental & fizikal nak kene prepare...

Lagi satu, aku dah terkena demam Korea..demam Jepun..demam China..demam HongKong

Habis semua drama 4 negara tu aku marathon..

Tak cukup dengan tu, documentary pasal negara diorang pun aku pulun.

Sampaikan aku pun dah lupa ade blog..

Sampaikan aku pun lupe ade FB..Main update je, tapi langsung tak amik tau update status terkini kawan-kawan aku..hahaha..Sampai ade kawan aku cakap aku merajuk dengan die. Bukan merajuk, tapi aku memang tak reti nak melawat rumah kawan-kawan kat FB tu..aku dengan dunia aku je..

Tak tau nak cerita pasal ape, so tempek le ni..

Aku tengah dok baca pasal Empress Orchid ni..Biarpun dah dekat 2 bulan tak habis-habis lagi dok baca..Aku suka buku ni sebab cara penceritaannye terlalu detail..dari susunan kedudukan hiasan dalam istana hingga ke cara die nak mandi & berak pun diceritakan jugak..

Tibe-tibe aku dok terminat dengan sejarah China yang kite tau peradaban diorang dah start sejah 2000 abad lalu..

Tak cukup dengan tu, aku layan pulak A Step Into The Past walaupun dulu dah layan sebab Louis Khoo, tapi kali ni layan sebab nak menelaah pasal Shih Huang Ti, manusia yang paling berpengaruh dalam sejarah peradaban dan bertanggungjawab membina Great Wall & Terracotta army yang menjadi kekaguman orang-orang yang minat sejarah ni..

Cerita ni pasal Louis Khoo(zaman moden) kene pergi zaman purba untuk amik gambar perlantikan maharaja Shih Huang Ti. Tapi masalahnye, die terpelanting 2 tahun lebih awal. Jadi sebab nak balik zaman moden, die kene usahakan Shih Huang Ti tu dilantik sebagai maharaja jugak. So dari sini le banyak sejarah  yang aku tahu sebab peranan Louis Khoo ialah wujudkan maharaja Shih Huang Ti  tanpa rosakkan sejarah asal yang tertulis di zaman modern.


Tak cukup dengan tu, aku layan lagi cerita pasal Empress Dowager & Concubine..cerita pasal gundik-gundik maharaja China yang berebut dan akhirnya jadi maharani..banyak betul nak korek pasal sejarah China ni...makin, korek, makin banyak bende yang perlu dikorek..

Dah..yang penting, kene amik feel...askar-askar terracotta sedang menanti tu..

8 comments:

  1. Update je apa2 pun mesti ada yg nk baca punya supaya kurang sikit habuk kat blog ni hikss
    Kl?..1 jam?...adus..mmg stress..tak tahu lah camna nk kurangkan jem di KL ni..kenderaan makin bertambah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann..kan...memang stress hadap jammed.tapi nasib saye baik,kak..boleh naik LRT..
      So boleh berangan le kejap macam naik train macam orang jepun tu..naik train, baca buku.haha..

      Delete
  2. Yes....louis koo tin lok....my hero....nnti tgk citer dia man's bestfriend...citer ni thn 2000/2001. Adusss angau gila ngan dia time ni...

    Good luck feeza keje tpt baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq..tq..
      Louis Khoo ni ex pakwe dulu sebelum mengenali oppa oppa korea.haha

      Nanti nak cari citer tu..skarang ni tengah angau hero hongkong balik macam Andy Lau & Aaron Kwok.haha

      Delete
  3. tak apa asalkan ada update pun dah kira ok la tu kan :D
    tak habuk la ada jer reader datang sepanjang masa kat sini :D huhuhuu...

    ReplyDelete
  4. along.. nok nombor telepon..
    pah aku nok ajok mung mari reception aku maso rayo nati.. jom jupooooooooo

    ReplyDelete
  5. Sejarah dinasti China mmg best if kita follow dari awal - Ved

    ReplyDelete