Tuesday, April 18, 2017

Glove Yang Hilang di Korea [Seoul-Jeju-Busan] ; Seoul City [Day 4]


Hari ni aku bangun awal pagi.

Tapi Ecah bermalas-malasan atas katil. Katanya sebab hari ni kita round Seoul je, jadi tak perlu nak start awal pagi.

Awal planning aku nak pergi ke Mt. Seorak untuk hari ke-4 ni. Tapi Ecah dah dua kali pergi, aku kesian pulak die kene repeat tempat sama. 

Jadi aku cancel Mt. Seorak memandangkan aku nak tengok Mt.Seorak time autumn..Time winter ni membunuh namanya kalau pergi jugak. Cukuplah suhu beku kat Seoul je aku hadap.

Masalahnya waktu cancel nak pergi Mt. Seorak, aku dah beli tiket flight Seoul-Jeju. Kalau tak maybe aku boleh duduk Jeju 3 hari.

Maka dengan itu, hari ni waktu dihabiskan dengan membuang masa pusing Seoul. 

Nak masuk Everland?sorry, aku tak berminat theme park.

Maka aku blank hari ni nak buat ape. Nasib baik terjumpa satu aktiviti main sliding kat Teuksseom Park. Lagipun murah..Yea..itu kita nak.

Hari makin siang, Ecah masih melepak atas katil. Aku lepak kat dapur sambil tengok tv. 

Waktu tu penghuni katil atas Ecah yang baru sampai malam tadi pun dah bangun. Ecah berbual dengan dengan die.

Bila kami bersiap nak keluar, Ecah bisik kat aku. 

"Kak, kalau budak cina katil atas aku ni nak ikut kita keluar skali boleh?Die macam tak tau hala tuju nak pegi mana. Kesian pulak aku tengok"

"Boleh je. Tapi nak ke die ikut kite. Kite ni tak boleh masuk sebarangan kedai makan. Die semua boleh balun"

"Kita suruh die ikut kite separuh jalan je.Lepas main sliding biar die berjalan sendiri la"

"Okey la camtu"

Dengan itu, trip hari tu bertambah sorang awek dari China, Yulian namanya.

Perkenalkan, Yulian dari Guangzhou. Datang Seoul sorang-sorang walaupun time tu cuti CNY. Die kata family die semua bercuti ke Thailand, tapi die tak nak. So die pilih Seoul untuk bercuti sorang diri. Aku tanya tak  makan besar dengan famili malam CNY ke, die kata tak. Gaduh ke dengan famili? Die kata tak jugak. Memang selalu ke bercuti time CNY? Die iyakan..hmm..Ntah lah, mungkin lain tempat lain cara celebration kot. Ataupun die ni kategori anak taikun besar China, so memang lifestyle family die camgitu. Peduli hapa hari raya yang bahagia ni, yang penting dapat melancong. Tapi aku suka Yulian ni. Die kategori innocent dan bukan typical china mainland. Dan die jenis boleh buat berbual dan akan follow je ape yang kami cakap. 


Ttukseom Resort

Dari Hongik Station, kami ke Ttukseom Resort Station. Keluar je nampak la ttukseom resort dari jauh. Dah sampai sini baru aku perasan yang kat sini jugak pernah jadi location shooting Running Man yang episod diorang culik Gary dan kurung dalam kontena tu.

Untuk masuk sini kene bayar W6000. Kira okey la, murah nak dibandingkan dengan main ski kat Yeongpyong Resort. Kami disambut dengan rombongan budak tadika ni. Masing-masing exited nak main sliding. Akak pun exited jugak dik..Akak pun same dengan korang tak pernah main sliding. 

Masuk je nampak le sliding ni. Kami nak main yang ni, tapi tak pasti untuk budak-budak sahaja  atau dewasa pun boleh naik. Sebab aku tengok budak-budak je yang main, jadi segan pulak nak naik atas tu. Tapi bile balik M'sia, aku tengok gambar tempat ni, ramai  je orang tua naik bende alah ni.huhu..

Maka kami main sliding yang ni memandangkan ianya open area. Cuma kene panjat kawasan tinggi je sikit.

Okey, sebenarnya Ttukseom Resort ni adalah waterpark bile hari biasa dan dijadikan park untuk main sliding bile musim winter. 

Iyela, sape yang nak datang berendam air time winter kan..

Maka diletaknya ice untuk main sliding. 

Jadi korang boleh tau la kan camane ice dijadikan lantai dan bukannya salji. Mesti le licin kalau berjalan.

Jalan je jatuh..

Jalan je jatuh tergolek macam nangka busuk.

Memang lawak la time ni sebab masing-masing dah takde nak control cun dah. 

Jalan pun menonggeng nak elakkan dari jatuh. 
Bila aku kata jatuh tergolek macam nangka busuk tu, percayalah..nasib baik baju tebal, takde le sakit-sakit badan.

Dah Cah, jom kita slide dulu. Yulian tolong amik gambar ye..hahahahnat

1..2...3...Kita tengok sape sampai dulu.

Cah, yang ko slide reverse dah kenapa??Okey, memang susah nak control ni sebab slide atas ice, mane ade gear..

Penyudahnya accident. Tunggang langgang jadiknya. Budak baju hitam hanat betul..Dari awal lagi die dok gelakkan kiteorang jatuh macam nangka busuk. Pastu ajak race, die pun tak boleh brek dok langgar dinding. Pastu kteorang gelakkan die balik. hahahanat..

Lepas tu Ecah pulak naik..lepas tu Yulian pulak naik..kami gilir-gilir..Tapi gambar Yulian naik slide takde le sebab snap guna camera die, aku lupa copy. Camera die lagi canggih dan paling penting auto edit muka jadi flawless..erk..

Lepas tu aku pulak naik. Adik tunggu kejap ye, akak turun dulu..akak susah nak sampai sini. Adik tak pe le selalu jumpa salji, kat tempat akak takde salji.

1...2...3...start!!!

Hoiii..mane ko nak pegi daaaa

Dah tungang terbalik asyik terbabas je, best pulak baring atas ni. Peduli ape dengan tanah yang sejuk membeku yang penting dapat selpie.

Sekali lagik..

Dah puas sliding tungang terbalik, rehat kejap. Budak-budak yang ramai tadi pun dah kene panggil balik dengan cikgu masing-masing untuk makan tengahari.

Gambar bertiga sebelum balik. Masa dah puas main, ade group pompuan dari Malaysia baru sampai. Kami offer ambik gambar diorang, pastu diorang ambik gambar kami pulak. 

Masa nak balik tempat ni dah kosong. Eh..mana semua orang pergi?Ke dah tutup? Dah nak keluar baru tau budak-budak tadi tu tengah lunch kat food court dalam khemah. Comel je semua makan bekalan masing-masing.

Marilah kita beredar.

Sebenarnya kalau ikut plan, Yulian nak pergi ke Namsan Tower lepas main slide. Tapi die tak tau jalan. Awal pagi tadi memang kami ingat nak hantar die kat Myeongdong Station dan suruh die berjalan ke Namsan Tower je. 

Tapi sebab kteorang dah syiok main slide sama-sama, jadi die pun nak follow kami even tempat yang kami nak pergi ni tak related langsung untuk produk perlancongan.

Aku nak pergi Hardrock Cafe.

Mase create itinerary aku dah tanya Ecah kalau aku nak pergi HRC boleh tak sebab die bukannya kumpul barang HRC pun. Ecah cakap takde masalah je die nak follow.

Tapi masalahnye Yulian le, kesian pulak kalau die terpaksa ikut kami.

Memandangkan HRC dah dekat dengan Ttukseom, aku redah je la. 

HRC Seoul ni letaknya dalam lotte mall di Jamsil. Kalau dah sampai Jamsil station tu memang pening carik underground entrance Lotte Mall. Dan mall tu besar pulak tu.Kalau masuk semata nak cari HRC memang penat la. Tapi sebab Yulian ni kaya, die sempat shopping lagi barang-barang die.

Jadi takde le aku rasa bersalah datang sini semata HRC je.

Die sempat cakap dengan aku, "This brand cannot enter China. That's why I buy it" Sambil tunjuk berus gigi, baju tidur, dan macam-macam lagi die beli.

Adeh, kesian pulak aku tengok warga China ni yang kene block serba serbi.

HRC pun die tak tau menatang apa dan terkejut bile aku cakap almost every country have it.

Ecah sempat snap depan HRC sementara aku masuk beli. Dulu katanya HRC Seoul pernah tutup dan sekarang baru dibuka balik.

Dah keluar dari Jamsil, kami ke Namdaemun untuk cari brooch.

Hari ni hari ketiga berturut-turut kami datang sini. Kalau tak dapat beli brooch jugak tak tau la.

Si Yulian pun terpaksa la mengekor kami. Aku offer jugak kalau die nak pergi Namsan boleh tunjukkan jalan. Tapi die nak ikut jugak.

Maka, Yulian pun ikut kami masuk di bangunan e-lengdang, tempat jual brooch tu.

Perghh..ramai rakyat Malaysia yang shopping barang-barang kat sini.

Yang sombong toksah cakap la..

Sebab tu aku lagi suka pergi China sebab tak jumpa orang Malaysia. Kalau jumpa mesti bertegur-sapa sebab kita dikategorikan alien kat sana. 

Kat sini aku penat senyum kat depa kalau terserempak kat subway. Tapi masing-masing buat muka toya. Lastnya aku malas nak senyum dah. 

Akhirnya aku pun dikategorikan pelancong M'sia sombong.

Eh..???

Sudahlah, mari kita shopping. Duit dah banyak habis pun ada hati nak shopping lagi.

Kalau nak tau pasal tempat aku beli brooch ni boleh baca sini. Aku dah cerita detail.

Gambar aku tak sempat snap. Maklumle, busy shopping..

Namdaemun hari ketiga kami datang.

Bangunan hijau tu le kami naik. Yulian terpinga-pinga tengok kami pilih brooch banyak. Akhirnya die pun sama naik pilih beli untuk diri sendiri.

Namdaemun..dari camera Yulian. Kalau ikutkan kami memang malas dah snap kat Namdaemun ni.

Namdaemun lagi

Dari Namdaemun, kami ke Dongdaemun market.

Hoiii..market lagi??

Kat Seoul ni takde tempat lain ke nak pergi selain dari market?

Tapi kali ni misi kami bukan nak shopping, tapi nak makan mackerel bakar yang merupakan salah satu wishlist aku bila dah sampai Korea.

Aku tak heran makanan korea lain sebab banyak yang kita tak boleh makan. Yang boleh makan pun dah berlambak jual kat Malaysia.

Tapi ikan bakar ni memang dah lama aku mengidam.

 Ni le area kedai makan ikan bakar Dongdaemun. Aku pun dah lupa masuk kedai yang mana antara kedai pertama atau kedua. Tapi salah satu kedai tu ade serve pork, jadi aku masuk yang takde pork. Tapi masalahnye aku tak boleh recall kedai mana yang serve pork tu. Ok, sorry..info tak membantu.

Perrghh..sedap betul mackerel bakar tu. Side dish semua sedap & licin kami makan. Siap mintak tambah lagi kimchi tu. Ish..aku pulak terliur tengok gambar ni. rasa nak pergi Dongdaemun balik smata nak makan mackerel ni.

Yulian dengan kami. Aku tanye die enjoy ke jalan dengan kiteorang. Mane tau kot-kot die tak suka dalam hati maklumle, jalan dengan muslim ni limited sikit benda yang boleh dibuat. Tapi die cakap suka je..even jadik follower orang melayu.

Nah..aku hadiahkan map nak pegi makan ikan bakar kat Dongdaemun. Aku pun dah lupa cara nak pergi sini. Tapi bila belek album gambar, terselit gambar ni yang aku snap dari handphone.


Selepas Dongdaemun, kami pulang ke hostel je.

Hari ni pulang awal sebab nak packing barang dan esok pagi jam 4.30pagi lagi dah nak keluar ke airport untuk flight ke Jeju.

Hoyeh!!! Jeju wait for me haaaa!!!

btw, seminggu sebelum tu Jeju snow yang amat dasyat sampaikan banyak flight terkandas. 

Hopefully time kami sampai sisa snow tu ade lagi. 

bersambung..

No comments:

Post a Comment